Eier: Empresa Hondurena De Vapores Registerport: Honduras Puerto Cortés, Honduras Rute: New Orleans – Havana Builder: Framnæs Mekaniske Værksted Yard-nummer: 65 Fullført: April 1907 I tjeneste: 1907 Skjebne: Skadet og senket 9. Generelle egenskaper Type: Lastebåt Tonnasje: 1 051 GRT Lengde: 65,8 meter Bjelke: 9,2 meter Dybde: 6,1 meter Installert strøm 1 x 3-cyl. trippel ekspansjonsmotor Fremdrift: Skru propell Fart: 11,5 knop Mannskap: 20 Nicholas Cuneo skiftet eiere en rekke ganger i løpet av sine tjenesteår. Hun var først eid av det norske selskapet Avance D/S fra april 1907 til februar 1934, etter at hun ble overført til et annet norsk selskap Skibs-A/S Aramis hvor hun tjenestegjorde frem til mars 1936 da hun ble solgt til det norske selskapet L.A. Larsen. I desember 1939 ble skipet solgt til Empresa Hondurena de Vapores, hvor hun ble til sin død i 1942. Nicholas Cuneo reiste fra New Orleans, USA til Havanna, Cuba 9. Klokken 16.01 dukket den tyske ubåten U-571 opp for å undersøke skipet i henhold til premiereglene etter å ha sett et blåhvitt blått flagg. Ubåten forsøkte å stoppe den unescorted og ubevæpnede Nicholas Cuneo ved å skyte tre skudd fra hennes 20mm AA dekk pistol over skipet. Fartøyet snudde seg imidlertid i full fart og sendte nødsignaler hvorpå de neste rundene ble avfyrt direkte ved skroget til Nicholas Cuneo. Mannskapet stoppet umiddelbart motorene og forlot skipet i en av skipenes livbåter, men en cubansk besetningsmedlem ved navn Ernesto Balara Lobo gikk tapt. U-571 avfyrte 43 skjell fra dekkspistolen på Nicholas Cuneo. Skipet tok snart fyr og ubåten nedsenket raskt og forlot området på grunn av et fly som ankom åstedet. De 19 overlevende ble plukket opp noen timer senere av den nicaraguanske damphandleren Corinto og ble ført til Havanna. Destroyeren USS Noa undersøkte den fortsatt brennende Nicholas Cuneo senere samme dag og rapporterte at hun var utenfor berging med 26 skallhull synlige og en liste på 30 ° til havn. Skipet sank deretter klokken 20.44 samme dag. Kilde: Wikipedia