1915 Løven I

 

 

 

 

 

Andre navn
ex Gyldenløve 3,ex Alf,ex Lidkøping,ex Birger Jarl
Kallesignal
LEKJ – HFGV
Klasse
DNVA2-K
Rederi
Christiansen,A.,Sandefjord
Wegger,Olaf,Sandefjord
Haakon Racklew, ,Sandefjord
Nasjonalitet
Norge flaggNorge
Hjemmehavn
Sandefjord, Norge
VERFT
Navn
Bergsund Mek. Verksted, Stockholm. Sverige
Byggeår
1855
ANNET
Deltok i 2. verdenskrig
Sivilt skip
Tonnasje
Bruttotonnasje:
180
Nettotonnasje:
101
Dødvekt:
230
Maskin/motor
Maskin-/motortype:
Compound 2 cyl.
Maskin-/motor ytelse:
NHK 28
Fart:
8 knop
Dimensjoner
Lengde:
99.8′
Bredde:
21.9′
Dypgang:
12.3′
1855: James Paton & Co.,Stockholm,Sverige – BIRGER JARL
1857: P/R Lidkøping (A.J.Bergqvist) Lidkøping,Sverige – LIDKØPING
18??: P/R Lidkøping(Albert Peterson) Lidkøping,Sverige – LIDKØPING
1899: Rederibolaget Lidkøping (A.Rydqvist)Lidkøping)Sverige – LIDKØPING
1902: A/S Christiania Portland Cementfabrik,Kristiania – ALF
1910: A/S Gyldenløve (Johansen & Egelien) Drammen – GYLDENLØVE 3
1915: D/S A/S Løven(A.Christiansen)Sandefjord – LØVEN I
1920: D/S A/S Løven(Olaf Wegger jr.)Sandefjord – LØVEN I
1922: D/S A/S Løven(Haakon Rachlew)Sandefjord – LØVEN I
1927: D/S A/S Den Nye Løven(H.Rachlew)Sandefjord – LØVEN I
1928: D/S A/S Den Nye Løven(Rachlews Kulforr.A/S)Sandefjord – LØVEN I
1929: D/S A/S Den Nye Løven(Haakon Rachlew)Sandefjord – LØVEN I
1939: D/S A/S Løven(Haakon Rachlew)Sandefjord – LØVEN I
1940: ny motor: Wichmann BHK 150 NHK 34 Fart:8 knop
1954: Kristian G.Tjøsvold,Kopervik – LOGOS
1954: Bjørn Stensland,Svinør,Mandal – LOGOS
1954: Drev på land og sank ved Kalvesund etter motorhavari
1956: Hevet av Bjarne Folkedal,Kopervik og opphugget.
Maskineri
Compound dampmaskin – 2 cylindere diam. 12″-25.5″. Bygget ved Lindholmens Verkstad, Gøteborg. Kjeler bygget ved Riley Bros Ltd. Stockton