Aktieselskapet , Skjold og Værge»
ble dannet i 1883 av skipsreder Albert Grøn, som selv var driftsbestyrer i noen år. Selskapet,hvis aktiekapital var 220,000 kr. hadde trankokeri i Kobholmfjord, Sydvaranger, og 2 fangstskip,
»Skjold» og ,Værge». Etter Grøn fulgte kapt. Søren Fredriksen som driftsbestyrer inntil 1889,da selskapet flyttet til Mafjord på Ingø. Her var Grøn atter driftsbestyrer i noen år, og
deretter Ingvald Bryde, C. A. Larsen, samt Lauritz Larsen, inntil hvalloven stanset driften iFinmarken.
Hvaltakstkomiteen foreslog i 1903 kr. 29.800.00 i erstatning for eiendommen på land.
I 1905 kjøpte Grøn begge dampskipene og begyndte fangst på Spitsbergen med flytende
kokeri ,Hekla». Driftsbestyrer der var først kapt. Nielsen, i 1906 kapt. Øhre og i 1907 Grøn
selv, i hvilket år ,Værge» forliste, idet det blev pårendt av en hval og sank. Etter dette
forliset realiserte Grøn selskapet, da D/S ,Skjold” ble solgt til Chr. Christensen og sendt til
Sydhavet. Kokeriet ,Hekla» ble solgt til Thor Dahl for å benyttes som kokeri for ,Alfa*
og ,Beta*.
Artikkel:
Les den historien som er forfattet av Ståle A Olsen – Ett av de verste forlis i hvalfangsttiden i Finnmark
All foto: Per Angell Hansen
Denne stasjonen i Kobbholmfjorden er den østligste stasjonen i Norge. Her er det, som bildet nr. 2 i midten viser, rester av treverket fra «opphalingsslippen». Det var også en del hvalbein å se, også ryggvirvler. Det hvite bolighuset ligger på samme sted som stasjonen stod. Den gule bygningen tilhører kraftforsyningen i området.