1929 Kosmos 1929 Workman Clark-HvalfangerselskKosmos-1

1929 DS/Flk KOSMOS
Type:
Dampskip, hvalkokeri/tanker. Bygget som tankskip på langskipsspant systemet Isherwood/steam ship, whaling factory
Off.no:

Flagg (flag):
NOR
Havn(port):
Sandefjord
Byggeår (year built):
1929/07
Bnr (Sno).:
505
Bygger (yard):
Workman Clark (1928) Ltd., Belfast, N-Irland.
Eier (owner):
Hvalfangerselskapet Kosmos A/S (A.Jahre), Sandefjord
Klasse (Class).:
Tonnasje (Tonnage):
22.500 tdw , senere oppgradert til 24.700 tdw. Iflg DnV reg-1935: 24.120 tdw, 17.801 brt, 11.789 nrt
Dimensjoner (size):
Etter spec. L.: 550 ft, dypgående max. 32 ft, bredde satt til max.77 ft. Iflg DnV reg-1935: Lpp: 554,1′ – B: 77,2′ – Dypg.: 34’1 ¾»
Navigasjonsutstyr:
Ekkolodd av typen IV for hurtiggående skip og 500 favners dybde, samt radiopeileapparat.
Kommunikasjon (comm.):
Trådløs telefoni mellom hvalbåter og kokeri
Kallesignal (Call sign.):
LDKS
Fremdrift (propulsion):
1 x stempel dampmaskin (steam reciprocating), quadruple exp., 4-sylindret, syl.diam.: 29″-42″-60″-86″, slag/stroke: 60″, 5.000 IHK. Bygget av Workman Clark (1928) Ltd., Belfast, N-Irland
Fart/forbr.(speed/cons.):
13 knop
Hjelpemaskineri (aux):

Tot.el.kraft (el.power):

Kjele(r) (boiler):
5 x dampkjeler m/4 fyrganger i hver. Total heteflate (HF): 14.300 kv.ft.

Bemanning:
310 pers. (inkl. 7 hvalbåter)

Historikk:
1929 Bygget som hvalkokeri og tanker KOSMOS ved Workman Clark (1928) Ltd., Belfast, N-Irland for Hvalfangerselskapet Kosmos A/S (A.Jahre), Sandefjord.
Hun var verdens største hvalkokeri (og tankbåt!) da hun ble sjøsatt i Belfast 30/5-29. Prøvetur 30-31/7-1929. På høsten 1929 drar KOSMOS til iskanten med hvalbåtene KOS I-VII. Skipet blir verdens første spesialkonstruerte hvalkokeri, som innleder en ny epoke i hvalfangstens historie. Med sine 7 nybygde hvalbåter produserer «Kosmos» på sin første sesong 1929/30 nær 120.000 fat hvalolje.
1930 Drar til feltet med med hvalbåtene KOS I-VII. To nybygde hvalbåter,
KOS VIII og KOS IX ankommer isen 11 oktober.
1931 Opplag i Sandefjord
1932 Drar til isen med egen kvote på 103.000 fat. I tillegg sikret seg 1/3 av kvoten til flk PONTOS. Flåten består av 8 hvalbåter (KOS II-IX). Resultat for sesongen er 179.308 fat.
1933 Drar til isen med 6 hvalbåter
1934 Deltar i sesongen 1934/35 med 8 hvalbåter (KOS II-IX)
1935 KOSMOS og hvalbåtene KOS III-VIII, KOS XVII samt XVIII. KOS XIII og XVI ble innleid fra KOSMOS II iløpet av sesongen i perioden 2.feb-5.mars.
1936 Drar til isen med 9 hvalbåter. KOS IV,VII,XI,XVII-XX, samt innleide TAS II og GOS IV. KOS IX mistet propellen og måtte til Walvis Bay for reparasjon i 14 dager. KOSMOS ble benyttet som tankbåt sommeren 1937. Gikk i fart mellom Curacao/Aruba og UK/Cont med fueloljer.
1937 Fungerer som transportskip for KOSMOS II og en del andre ekspedisjoner
1938 I fangst igjen med 8 hvalbåter.
1939 Fanger med 9 hvalbåter. Etter endt fangst gikk flåten til Walvis Bay for å legge opp hvalbåtene. Fra Walvis Bay ble hun beordret til Dakar. Etter 10 ukers opphold i Dakar, ble hun under Nortraship kommando beordret tilbake til Walvis Bay hvor en del mannskaper gikk over på hvalbåtene. KOSMOS gikk videre til Cape Town. Etter en måneds tid fikk ordre om å seile til Curacao via Walvis Bay.
1940 Den 26/9-1940 befant hun seg ca.2000 nautiske mil øst for Trinidad, hvor hun ble kapret og senket av en tysk raider. Sammen med KOSMOS forsvant også 106.000 fat hvalolje.

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    *

    code

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.