Fra 1916 eide ” Grosserer ” Carl Wildhagen to selskaper, dette var ” KAP og ” Gogsjø”
1918-1919 ble det besluttet å slå sammen begge selskapene til ett og det fikk navnet ” KAP ”
Etter krigen oppløstes et par av disse selskapene, så Wildhagen
etter 1923 kun hadde selskapene «Kap» og «Golaa», og det siste av
dem gikk, som sagt, over til Virik under et nytt navn 1927. Året
før var Virik også blitt disponent for A/S «Kap», som fra dette år
(1926) heter «Viriks rederi». Dermed var Wildhagens virksomhet i
Sandetjord slutt. Mange av båtene var da allerede solgt, så det var
bare «Kapolna», «Kapana», «Kaprino» og «Kapland», som Virik
overtok, og av disse beholdt det nye rederi kun «Kapana»; de andre
ble solgt i løpet av 1927 og 1928. Av nybygninger for dette rederi
kan nevnes motorskipet «Sandar», 7623 tonn brutto, bygget i Kjøben-
havn 1928. Kilde: Sandefjord historie
1915 | DS | GOGSJØ | |||
1916 | DS | KAPRINO I | |||
1916 | DS | KAPARIKA I | |||
1916 | DS | KAPANA | |||
1916 | DS | KAPLAND I | |||
1916 | DS | BOMMESTAD | |||
1917 | Flr | QUEEN OF SCOTS | |||
1918 | DS | KAPLAND II | |||
1918 | MS/Skn | HILDEGARD | |||
1919 | DS | KAPARIKA II | |||
1919 | DS | KAPRINO II | |||
1919 | DS | KAPOLNA | |||
1919 | MS | STIER | |||
1920 | DS | KAPELA | |||
1921 | TT | GOLAA |