Det er ingen fare for Indusbåtene.

Nødsignalet fra Nordsjøen tilbakekalt igår eftermiddag
Hvalbåtene har motorvanskeligheter og slepes til Guxhafen

De to hvalbåtene «Indus 18» og «Indus 19» som gikk fra Sandefjord lørdag middag med kurs for St. Vincent sendte igår kart før klokken 12, ut nødsignaler fra en posisjon omtrent 120 nautiske mil vest av Esbjerg. Nødsignalene ble oppfanget av Blåvand Radio i Danmark og eteren ble sperret av, for at alle meldinger fra hvalbåtene skulle slippe frem. Et stort redningsapparat ble samtidig satt i sving, men heldigvis viste det seg, at faren ikke var overhengende. Klokken 14,15 ble nødsignalet tilbakekalt og kapteinen på «Indus 18» opplyste at han bare ønsket slepeassistanse.

Det ble først meldt at hvalbåtene trolig hadde vært i kollisjon, men dette var ikke korrekt. NTB opplyste fra København igår kveld at hvalbåtene ikke hadde vært helt tette, vannet hadde trengt inn i maskinrommet, og i Nordsjøen utviklet situasjonen seg slik at kapteinen på «Indus 18» fant det nødvendig å sende ut nød-signal. Sandefjords Blad har
på sin side fått opplyst at hvalbåtene har hatt maskinvanskeligheter som ikke kunne utbedres i åpen sjø.

Hvalbåtene
vil nu bli slept til Cuxhafen, trolig av den tyske slepebåt «Atlas» og den nederlandske «Holland». Været er bra og det er ingen fare for besetningene. Da nødsignalene ble oppfanget ble det danske luftvåpen varslet og to helikoptere ble sendt fra Skrydsrup til Esbjerg for å være klare til å gå til unnsetning. Samtidig gikk et Catalina-fly på vingene fra flystasjonen Værløse med oppgave å lokalisere hvalbåtene og gi den nøyaktige posisjon — flyet hadde kontakt med hvalbåtene igår eftermiddag.

Samtidig med at flyet gikk på vingene gikk også bergningsfartøyet «Mimer» ut fra Esbjerg. Fra Holland gikk det ut et hurtiggående bergningsfartøy og de to skipene regnet å være fremme ved den oppgitte posisjon ut på kvelden.

I nærheten av hvalbåtene befant seg igår kveld også det danske lasteskip «Charlotte Mærsk», mens flyene er kalt tilbake til sine baser. «Indus 18» og «Indus 19» er de tidligere «Suderøy 11» og «Suderøy 12». De var nu solgt til Compania Industrial, Chile, der de skal settes inn i fangst. Hver hvalbåt har en britisk besetning på 13 mann, men kapteinen på «Indus 19» er tysk. Hvalbåtenes førere er rutinerte og pålitelige karer med erfaring, både fra hvalfangst og fra tidligere reiser med hvalbåter fra Norge til Chile.

Kilde: SB 1960

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    *

    code

    The maximum upload file size: 200 MB. You can upload: image, audio, video, document, archive. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.