«Enern” en ypperlig fangstbåt.

«Enern” en ypperlig fangstbåt.
«Jeg har aldri sett så lite hval» sier Martin Martinsen —
Karene på »Enern» har ingen tro på at «Olympic Challenger» har fanget så bra.

Hvalbåten ,Enern’ kom igår fra Sydishavet til Sandefjord som den første hvalbåt
iår. Turen blev gjort på 21 døgn og 17 timer.


Presis kl. 11.00 igår formiddag klappet hvalbåten «Enern» til kaien
ved Thorøya, og turen fra Sydishavet var dermed gjort på 21 døgn og
17 timer. Hjemturen hadde vært mer enn fin, og bortsett fra litt uvær
i «bukta», Biscayabukten, hadde det nesten vært som å seile i Sande-
fjordsfjorden.

Under fangsten i Sydishavet har «Enern» vist seg de andre bå-
tene helt overlegen. Den hadde adskillig større bevegelsesmuligheter enn
de øvrige, og dertil kommer at den var meget lett å manøvrere. Enkelte
småting var kanskje ikke som de skulle være, men de vil sikkert bli ord-
net i løpet av sommeren. Hvalskytter Martin Marthinsen, Orelund,
var meget vel fornøyd med «Enern», men han påpekte at han ikke tid-
ligere hadde sett så lite hval i Sydishavet. Det var svært lite hval, og den
var sky.

Været

Været hadde vært meget dårlig i februar og mars, mens det var
ganske bra i januar. Det var mye storm, og flere ganger måtte båtene
ligge på været i flere dager. ” «Enern» var, som sagt riktig fin å fange med og den var lett å
manøvrere. Manøvreringssøilen på lemmene forut var imidlertid ingen suksess. Hvis man kunne få den
jorden er det nok mulig at den vil Være en fordel under fangst. Den største fordel ved «Enern» er at
den stopper så hurtig. Båten stoppet omtrent momentant når det blev slått stopp i maskinen og pro-
pellvingene blev vridd for akterover. Propellen virket som en bremse. Det viser seg at båtens størrelse
ikke er noen hindring under fangsten, og det hadde ikke skadet om båten hadde vært enda større.
Baugen er noe lav, og den kom derfor til å ta inn litt mye vann under uvær. En påbygging på 3 fot ville
hjelpe meget. Båten egner seg imidlertid ikke særlig godt til tauing av hval.

DÅRLIG FANGSTVÆR

I januar hadde ekspedisjonen bra fangstvær, men det var lite hval, og i februar var det kuling nesten
annenhver dag. «Thorshavet» kom imidlertid opp i god fangst i en uke i mars måned og kokeriet had-
de da rekordutkok. Det var oppe i over 3000 fat i døgnet, og hadde en ukeproduksjon på over 20.000
fat. Men den siste uken av fangsten blev ødelagt av dårlig vær.

Hvalen var fet på slutten av sesongen, nesten som smør, så utkoket pr. enhet blev derfor meget godt.

Siste fangstdag var det storm, men «Enern» fikk bunkret før det blev for ilde. De øvrige hvalbåtene
måtte imidlertid vente et døgn, og da de vel var ferdig med bunkringen kom de opp i en ny storm.
«Enern» fikk derfor et forholdsvis stort forsprang på de øvrige, for den gikk klar av uværene.

15 MIL I GJENNOMSNITT
Håvard- Holth, Lystad, rykket opp som maskinsjef på feltet, da maskinsjefen, Aronsen, blev syk
og han måtte sendes ombord i kokeriet. Holth var meget vel fornøyd med maskineriet. — Det hadde vir-
ket knirkefritt under hele turen. Farten hadde gjennomsnittlig vært 15 mil på hjemturen, men de to si-
ste dagene hadde man vært oppe i 16″ mil. På tross av den store farten hadde ikke motoren brukt
mer enn 10 tonn brenselolje i døgnet. De andre hvalbåtene brenner mellom 17—18 tonn i døgnet på
full fart. Det viste seg at selv om man slo ned farten til 14 mil brukte motoren noenlunde det samme
kvantum olje i døgnet, og man sparte neppe mer enn 1 tonn på redusert fart. Den største fordelen ved
«Enern» er, sier Holth, at den har vridbar propell, og jeg tror ikke at en båt med motor, men
med vanlig propell vil bli så effektiv.

«Olympic Challenger»

Under fangsten var «Enern» i kontakt med hvalbåter fra «Kosmos IV», «Ross», «Southern Harvester» og «Olympic Challenger». Ingen ombord hadde sett noen av de andre ekspedisjoners båtene i fangst, men de hadde ingen tro på at «Olympic Challenger» skulle ligge så fint an i forhold til de øvrige ekspedisjoner i Sydishavet iår. Det sier seg selv at «Olympic Challenger» ikke kunne komme så svært høyt, for ekspedisjonen mistet sin tankbåt ifjor høst, og ekspedisjonen gikk derfor glipp av brenseloljeforsyningen.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

code

The maximum upload file size: 200 MB. You can upload: image, audio, video, document, archive. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.