Fastlåst i Suezkanalen

Den 1. november 1956 mens «lynkrigen» mellom Egypt og Storbritannia—Frankrike—Israel var på det mest
intense, ble 13 skip låst fast i Suezkanalen. De var på vei sørover og hadde passert omtrent en tredjedel
av distansen da det ble stopp. Blant skipene var den norske tankbåten «Hektoria», 13580 tonn, og «Eli Knudsen» av
Haugesund, som ledet konvoyen. Minst 50 senkede skip, lektere og annet blokerte kanalen nord og sør for konvoyen, men skipene
led ingen overlast.

Låst fast var de imidlertid, og de ligger der ennå, om lag 10 kilometer sør for Kantara, like ved El Ballah der general Burns,
FIN-styrkenes sjef, har hovedkvarteret sitt ved kanalen. Det koster rederiene atskillig, for det er ikke billig å ha store skip
ute av drift så lenge.

Mannskaper med nerver av wire

Mannskapene ombord på «Hektoria» og «Eli Knudsen» var ombord de første dagene, men ble så sendt til Kairo der de bodde på hotell.
Senere fikk de returnere, med instruks om å holde seg ombord til de britisk-franske troppene var trukket tilbake. De fleste skipperne i
konvoyen nyttet høvet til å male skipet grundig. Det var «Hektoria» som ga eksempelet.

Til å begynne med hadde mannskapene nok å henge fingrene i, men snart ble det heller kjedelig. Mat var det nok av, noen filmer ble kjørt,
men da en hadde sett dem noen ganger var det nok. Alle gjorde hva de kunne for å finne på nytt arbeid, vedlikeholdet av et skip slutter aldri,
men det var visst grenser likevel. I en slik situasjon kan det gå på nervene løs, men nordmennene later til å ha klart påkjenningen godt.
I jula fikk de tak i trær, som mastene ble dekorert med. Kaptein Boye klarte å få en radiosamtale hjem til Norge. Og nå ventes det…

Kilde: Aktuell 1957

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

The maximum upload file size: 200 MB. You can upload: image, audio, video, document, archive. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.