H. J. Bull» hvalbåt med den første Fredrikstad-motor.

Ny hvalbåt

H. J. Bull» hvalbåt med den første Fredrikstad-motor
Bygget i 1934 gjorde den 16 knops fart med 2200 HK

Ledelsen av de to Kosmos-selskapene forsto at den som skulle klare
å hevde seg, helst burde være et hestehode foran. Dette nye for-
spranget vant Kosmos-selskapene for en tid, da de i 1934 kontraherte
det kombinerte fangst- og observasjonsfartøyet H. J. Bull.

Samarbeid

Sammen med hvalfangstselskapene Kosmos II og Pelagos lot Kos-
mos A/S bygge-et skip ved A/S Fredrikstad mek. Verksted. Båten
skulle brukes til å undersøke hvalforekomster i det antarktiske hav-
område, for muligens å oppdage nye fangstfelter. Kosmos A/S var først
interessert i det nye fangst- og observasjonsskipet for halvparten av
anskaffelsesprisen, senere overtok selskapet hele båten.

Rask båt

H. J. Bull, som var oppkalt efter Rosshav-pionéren av samme navn,
var av noe uvanlige dimensjoner. Fartøyets lengde var 160 fot, bred-
den 30 fot og 6 tommer og dybden 18 fot. Det målte 569 bruttotonn.
Tidligere hadde hvalbåtene hatt triple ekspansjonsmaskiner, men
hvalbåten H. J. Bull’s maskin innvarslet noe nytt med sin dampmotor. Maskinen var garantert for 1800 indikerte hk. Under prøvetu-
ren oppnådde båten en fart av 16 mil, og ved denne hastighet utviklet
dampmotoren over 2200 indikerte hk. samtidig som fartøyet var usedvanlig lett å manøvrere.

Store bunkerskapasiteter

Med sin store bunkringskapasitet på 400
tonn fikk hvalbåten H. J. Bull en ekstraordinært stor aksjonsradius,
idet den med sin brenselsbeholdning, ved økonomisk gang, kunne
seile i ca. 45 døgn. Med full fart ville brenselsbeholdningen være til-
strekkelig for ca. 30 døgn.

Det epokegjørende ved hvalbåten H. J. Bull var imidlertid: den damp-
motor som Fredrikstad mek. Verksted hadde instalert.

Forskjeller

Ved å sammenligne oppgaver over hvalbåters brenselsforbruk i
fangstsesongen, kommer man til det resultat at en båt utstyrt med
triple ekspansjonsmaskin brukte ca. 25 pst. mer brensel enn et fartøy
forsynt med Fredrikstad dampmotor av tilsvarende hestekraft. Ved
å anvende dampmotor har hvalbåtene i årenes løp kunnet innspare
store beløp regnet efter 25 pst. besparelse i brenselforbruket. Den
beste attest har systemet fått ved at det nu er installert dampmotor i
67 fartøyer. Av disse har Anders Jahre & Co. A/S de 12.
Sandefjord blad 1953

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    *

    code

    The maximum upload file size: 200 MB. You can upload: image, audio, video, document, archive. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.