1940 Framnæs mek. Værksted’s nybygning «Jasmin» tilh. A.s Jasmin, overrettssakfører Anders Jahre, gikk som meddelt prøvetur lørdag.
Read MoreSkibet er bygget med 2 gjennemgående dekk og lang bakk og har følgende dimensjoner:
Lengde mellem p. p. 96.50 m.
Bredde på spant 14.50 m.
Dybde i riss 8.80 m.
“Lasteevnen er 2750 tonn d. w. på
et dypgående av 6,12 m.
Båten er spesielt bygget for føring av lett bedervelig frukt over lange reiser og lasterummene er i sin helhet isolert med granulert kork og korkplater og inndelt i 8 helt adskilte rum hvert forsynt med en kraftig reverserbar ventilator som sirkulerer luften over
luftkjølerne gjennem lasterummene ca. 45 ganger i timen.
Anlegget er utstyrt med en spesiell reguleringsanordning således at man innen visse grenser kan holde forskjellige temperaturer i de forskjellige rum så at der kan føres frukt som krever forskjellig temperatur på samme reise. Den avkjølede luft føres gjennem et system av kanaler med regulerbåre åpninger således at temperaturen i rummet blir så jevn som mulig.
Lastens forfatning
kan kontrolleres under reise ved eftersyn gjennem luftkanalenes reguleringsåpninger samt ved 1 CO», måler som er anbragt på broen. Temperaturen kontrolleres ved elektriske fjerntermometre og almindelige kvikksølvtermometre tilgjengelige fra øverste dekk.
Kjøleanlegget
som er anbragt i et eget avdelt rum i maskinrummet, består av 2 stykker duplex amoniakkompressorer direkte koblet til hver sin 80 HK lkestrømsmotor, regulerbar for 280 til 375 omdr. pr. min. Systemet arbeider med direkte ekspansjon og Kondensatorene er av mulitiplerørtypen med utskiftbare heltrukne galvaniserte stålrør.
For å motvirke den reduksjon i effektiviteten av luftkjølerne som oppstår når disse belegges med rim, hvilket ofte skjer i tropiske farvann, kan kjølerne avrimes hver for sig med varm amoniakkdamp.
Kjølemaskineriet, såvel som kjøleanlegget for proviantrummet for skibets beholdning av kjøtt og grønnsaker er levert av as Drammens Jernstøberi og mek. Verksted.
Lasting og lossing
skjer gjennem 4 store lukesett hvorav lukene på øverste dekk er isolert og utstyrt med vann og lufttette stålluker av verkstedets egen konstruksjon. Dessuten finnes der i hver side 4 store porter hvorigjennem lossing og lastning kan finne sted.
Lukene betjenes av ialt 8 stykker 3 tonns elektriske wincher av firmaet Thomas B. Thrieges fabrikat. Dette firma har også levert det elektriske ankerspill og den elektriske styremaskin som betjener det dobbeltplatede strømlinjeformede balanseror.
I dekkshuset midtskibs
finnes på øvre dekk styrehus, bestikklugar, kapteinens leilighet samt rum for et meget kraftig radioanlegg med kortbølgesender, peileapparat og trådløs telefon.
Lugarer etc.
På dekket under er der i fronten en kombinert spise- og røkesalong som strekker sig over hele husets bredde. Salongens vegger har panel av ahorn og møblene er av polert mahogny, trukket med stoff i forskjellige farver. I fronten er der en kamin av polert marmor.
Innredningen er utført efter tegninger av arkitekt Arnstein Ameberg. På s/b side ligger «owners suite» bestående av badeværelse, soveværelse og et mindre dagligrum. Dette er panelt i polert mahogny.
På b/b side er det en lugar
for 2 passasjerer og 1 lugar for 1 passasjer med felles badeværelse.
På dekket under finnes lugarer for officerene, messe, bad, W. C. samt en stor luftig bysse med oljefyrt Kabyss, pantry med kjøleskap etc. Fryserum og proviartrum er anbragt i tilknytning til denne innredning nede på mellemåekket.
Mannskapslugarene ligger dels i dekkshus akter og dels på dekket under dette. Her finnes dessuten messer, vaskerum, w. c. etc.
Båtens fremdriftsmaskineri består av en enkeltvirkende 7-cylindret totaktsmotor med solid injection av Sulzer Brothers fabrikat. Cylinderdiameteren er 600 mm. og slaglengden 1040 mm. Motoren utvikler ved ca. 145 omdr.pr. minutt ca. 4200 IHK.
Samme firma har også levert en rekke av hjelpemaskinene, først og fremst de 3 stkr. hjelpemotorer som hver utvikler 120 kw.
I maskinrummet finnes forøvrig) alle nødvendige pumper, separatorer, hydroforpumper, verkstedsmaskiner etc. Donkeykjelen som er i
sveiset utførelse er anbragt i skorstenen.