En kjempe drar til sjøs

Det er dimensjoner over skipet. Til venstre ser vi propellen, som veier 50 tonn og er nær ni meter i diameter, deretter reserveankeret og til høyre ser vi et glimt av leideren som fører fra kaia opp til dekket.
Man får kink i nakken når man står ved bryggekanten på Stord Verft og forsøker å feste øynene til rekkverket langs dekket til tankskipet «Kong Haakon VII» Kvalmefornemmelser, en ubehagelig følelse av svimmelhet og en snev av lengsel tilbake til det trygge Youngstorget melder seg når man har mast seg halv-veis oppetter den smale leideren med det lave rekkverket og kaster et forsiktig blikk lukt ned mot betongkaia langt, langt der nede.

Leideren har to hundre trappetrinn., men man overlever klatringen, mens ferden nedover mot bryggen igjen utenfor skips-siden ga mer blodsmak enn mer-smak. Det er unektelig dimensjoner over skipsreder Hilmar Rekstens nye tankskip, 222 000-tonneren «Kong Haakon VII», som ble døpt av kronprinsesse Sonja i slutten av mai måned. Den er 325 meter lang og 46 meter bred. Teoretisk gir hoveddekket plass til to fot-ball-baner med internasjonale mål. Dybden i riss er på 26 meter,

mens skipet har en dypgang på 20,5 meter. Som en sammenligning kan vi nevne at Rådhuset i Oslo langs Bykassa, altså den side som vender ut mot havneområdet, er 64 meter langt, mens østre tårn er 67,5 meter høyt. Dette betyr at vi kan plassere Rådhuset etter hverandre fem ganger uten at den røde mur-steinsbygningen stikker ut foran baugen eller ved den mektige propellen. Skipet er mye lengre enn det store britiske passasjerskipet
„Kong Haakon VII”

«Queen Elizabeth» og betraktelig høyere enn Eiffeltårnet, hvis en da kan tenke seg denne supertanker-en satt på høykant. Propellen har seks blad, og måler nær ni meter i diameter og veier over 50 tonn, mens roret veier 80 tonn. Flere tall. <Kong Haakon VII» er utstyrt med en turbinmotor fra General Electric. Turbinen utvik-ler ca. 30 000 hestekrefter og gir skipet en fart av 16 knop. Det er videre utstyrt med tre ankere, to digre jernkolosser i baugen og et i reserve på dekk. Hvert anker

Kronprinsesse Sonja var skipets gudmor. Det var første gang hun ga et siste. Direktør Hans Isaksen ved Stord Verft demonstrerer her navn, men det blir nok ikke den riktige kasteteknikken.
veier nesten 20 tonn, mens anker-kjettingene. som hver har en lengde på 385 meter. veier 200 tonn. Kronprinsesse Sonja har altså ingen grunn til å skamme seg over sitt første gudbarn. Det blir nok flere skip, og sikkert også større for skipsrederstanden har en hang til å anmode prinsesser og kronprinsesser om å slenge champagneflasken mot skroget. Når «Kong Haakon VII» blir levert Bergens-rederiet i denne måned, får Hilmar Reksten byens

største skip og nytt flaggskip. Men det er ikke første gang skipsreder Reksten og Bergen kan skryte av «Bergens største» og «verdens største». Nå, er ikke ny-anskaffelsen verdens største. Det er under bygging i Japan og får en tonnasje på over 300 000 tonn. Men heller ikke der går grensen. Det synes som om det ikke finnes grenser for bygging av super-tankere. De blir bare større og større, og i disse dager konstrueres et på hele 370 000 tonn i Japan. Det finnes flere verft både i Japan og Europa som kan bygge skip opp til. 500 000 tonn. Et verft kan visstnok også påta seg byggingen av et på hele 1 000 000 tonn. Et slikt uhyre vil nok bli mellom 450 og 500 meter langt og 90 meter bredt.

Hvis slike kolosser skal krysse havene fra oljefeltene til stasjoner i Europa og Amerika, må havnene ut-bygges betraktelig. Hilmar Reksten har to ganger tidligere hatt verdens største mens Kong Haakon VII» er det største som er bygget i Skandinavia, kanskje også i Nord-Europa. MT «Majorian« på. 25 000 tonn var verdens største motor-skip i 1951, mens Mfl` «Octavian» på 31 000 var verdens største i 1954 og T/T «Hadrian» på 48 000 tonn tilhørende samme rederi, var Nord-Europas største tankskip i 1959.

Disse tre båtene blir rene småbarn i forhold til dagens supertankere, men vi har nevnt dem for å gi et lite bilde av den voldsomme utvikling som har funnet sted på kort tid. Et år vil det ta fra kjølen ble strukket til «Kong Haakon VII» kan legge ut på jomfruturen. Verftet skal bygge seks nye 222 000-tonnere for Hilmar Rek-sten, som dermed får en samlet tonnasje på 2,3 millioner tonn. Rederiet har i dag bl.a. fem på 95 000 tonn og tre på rundt 65 000 tonn..

Kjølen på neste er allerede strukket, og bygge-tiden på. dette skipet vil bli be-traktelig kortere. Stord Verft mener å kunne levere tre i 1970
«Kong Haakon. VII» vil få en besetning på 38 mann. som i følge de nye bemanningslovene kan re-duseres til 29. I maskinen er det 14 mann, på dekk 17 og i restaurasjonen 7. Om bord blir det kino-lokale, svømmebasseng, bibliotek, gymnastikksal, hobbyrom og velferdssentral. Det er nødvendig å legge vekt på velferd og trivsel blant mannskapet om bord på et , som pendler mellom olje-havner og gir få muligheter til landligge, enten skipet nå skal gå mellom Den Persiske Bukt og Europa eller USA. Men farten vet man ingenting om. Ikke ennå.
TEKST: ODD HARALD RØST FOTOS: AAGE STORLØKKEN
Aktuell 1969

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

    *

    code

    The maximum upload file size: 200 MB. You can upload: image, audio, video, document, archive. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.