1992 MS Sandefjord Teknisk

Bygd 1965 av Orenstein-Koppel und Lübecker Mach A/G, Lübeck, Tyskland.

Varvsnummer 618.

Dimensioner. 99,50 x 18,32 x 4,42 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3824/ 1823/ 1199.

Etter ombyggn. Brt/ Nrt/ Dwt. 5678/ 1934/ 790.

Maskineri. To Pielstick-Lindholmens 12 PC2V 400 diesel

Effekt. 7500 kW.

Knop 18,5.

Passagerer. 940.

Lugarer 300.

Biler. 180.

IMO. 6511128.

1965 03 10. Sjøsatt.

1965 06 12. Prøvetur.

Leveres 23 juni 1965 til Otto Thoresen Shipping Co A/S, Oslo, Norge.

1965 06 25. Insatt mellom Southampton – Cherbourg/ Le Havre.

1965 10 08 – 1965 10 24. Utchartrad til TT Line, Hamburg. Insatt mellom Travemünde – Trelleborg.

1966 09 19 – 1967 06 01. Utchartrad til Lion Ferry, Halmstad. Insatt mellom Bremerhaven – Harwich.

1967 06 – 1967 09. Insatt mellom Southampton – Cherbourg/ Le Havre.

1967 09 25 – 1968 06 13. Utchartrad til Lion Ferry, Halmstad. Insatt mellom Bremerhaven – Harwich.

1968 06 – 1968 09. Insatt mellom Southampton – Cherbourg/ Le Havre.

1968 09 12. Registrerad for Thoresen Car Ferries A/S, Oslo. Utchartrad til Thoresen Car Ferries Ltd., Southampton på 20 år.

1968 09 25 – 1969 05 31. Utchartrad til Lion Ferry, Halmstad. Insatt mellom Bremerhaven – Harwich.

1969 06 – 1969 09. Insatt mellom Southampton – Cherbourg/ Le Havre.

1969 09 25 – 1970 05 31. Utchartrad til Lion Ferry, Halmstad. Insatt mellom Bremerhaven – Harwich.

1970 06 20. Insatt mellom Southampton – Cherbourg.

1970 09 26 – 1971 05 31. Utchartrad till Larvik-Frederikshavnferjen A/S, Larvik, Norge. Insatt mellom Larvik – Frederikshavn.

1971 06 15 – 1971 09 20. Insatt mellom Southampton – Cherbourg/ Le Havre.

1971 09 29 – 1972 05 29. Utchartrad till Larvik-Frederikshavnferjen A/S, Larvik, Norge. Insatt mellom Larvik – Frederikshavn.

1972 06 – 1972 09. Insatt mellom Southampton – Cherbourg/ Le Havre.

1972 09 29 – 1973 05 27. Utchartrad till Larvik-Frederikshavnferjen A/S, Larvik, Norge. Insatt mellom Larvik – Frederikshavn.

1973 06. Insatt mellom Southampton – Cherbourg/ Le Havre.

1974 09 14. Fikk fartøyet ett uvanligt oppdrag. På grund av streik bland personale på den store passasjerskipet FRANCE som lå i innløpet til Le Havre fikk VIKING III hente opp passagerene og få dem in til land.

1975 10 – 1976 03. Utchartrad til Fred Olsen, Kristiansand. Insatt mellom Kristiansand – Hirtshals.

1976 03 29 – 1976 04 09. Utchartrad til Jydsk Færgefart A/S for trafikk mellan Grenå – Hundested.

1976 04 – 1977 04. Insatt mellom Le Havre – Southampton – Cherbourg.

1977 05 20 – 1977 12 19. Utchartrad till Larvik-Frederikshavnferjen A/S, Larvik, Norge. Innsatt meom Larvik – Frederikshavn.

1978 03 09. Åpner en ny linje mellom Felixstowe – Europoort.

1979 10 25 – 1979 12 29. Insatt mellom Leith – Kristiansand for Townsend Thoresen.

1980 01 21 – 1980 02 03. Utchartrad til Jydsk Færgefart A/S, Juelsminde. Innsatt mellom Juelsminde – Kalundborg.

1980 02 04 – 1980 02 26. Utchartrad til Jydsk Færgefart A/S. Innsatt mellom Grenå – Hundested.

1980 02 28 – 1980 03 31. Utchartrad til Sealink Manx Line. Insatt mellom Douglas – Heysham.

1980 05 13 – 1980 05 20. Utchartrad til Sealink. Insatt mellom Portsmouth – Jersey – Guernsey.

1980 05 23. Planla charter for Kalmar Line Ab for trafikk mellom Kalmar – Rönne, men de planene ble det ikke noe av.

1980 05 23 – 1980 09 27. Utchartrad til B&I Line, Dublin, Irland. Insatt mellom Rosslare – Pembroke Dokk.

1980 09 28 – 1980 10 15. Utchartrad til Sealink Manx Line. Insatt mellom Douglas – Heysham.

1980 10 15. Avgikk Douglas mot Le Havre for verksted opphold

1981 01 25 – 1981 02 27. Utchartrad til Jydsk Færgefart A/S. Insatt mellom Grenå – Hundested.

1981 05 13 – 1981 05 29. Utchartrad til Larvik-Frederikshavnferjen A/S, Larvik, Norge. Insatt mellom Larvik – Frederikshavn.

1981 06 01- 1981 09 14. Utchartrad til Fred Olsen Lines, Kristiansand, Norge. Insatt mellom Kristiansand – Hirtshals.

1981 09 28 – 1981 10 15. Utchartrad til Sealink Manx Line. Insatt mellom Heysham – Douglas.

1981 10. Efter avsluttet charter, opplag i Göteborg og til salg.

1982. Solgt til Da-No Linjen A/S Oslo, Norge. Omdøpt till TERJE VIGEN.

1982. Insatt mellom Frederikstad – Frederikshavn.

1986 05 06. Solgt till Rederi Narko A/S, Askim, Norge. Omdøpt til SCANDINAVIA.

1986 05 20. Utchartrad til KG-LINE, Kaskö, Finland. Insatt mellom Gävle – Kaskö. På grunn av at lugarene lå under bildekk så ble ikke fartøyet registrert i Finland.

1990. Solgt till Hangö Line, Hangö, Finland. Skulle settas i trafikk mellom Hangö – Mariehamn – Visby. Men rederiet går  konkurs innen trafikken settes igang.

1990 02. Solgt til Europe Cruise Line A/S, Bergen, Norge.

1990 02. Utchartrad til Vasabåtarna, Vasa, Finland.

1990 02 14. Omdøpt til FENNO STAR.

1990 04. Insatt mellom Vasa-Örnsköldsvik.

1990 06. Insatt for Jakob Lines mellom Jakobstad – Skellefteå – Karleby.

1990 08. Insatt for Vasabåtene mellom Vasa – Örnsköldsvik.

1990 10 31 – 1990 11 11. Så var fartøyet i Rostock der TT Line funderte på å invistere i fartøyet.

1990 11 02. Insatt for Vasabåtarna mellom Vasa – Umeå.

1990. Utchartrad til Helsingborgs kommune og anvent som flyktningsbåt i Helsingborg.

1991 04. Insatt mellom Vasa – Örnsköldsvik.

1991 06. Insat för Jakob Lines mellom Jakobstad – Skellefteå – Karleby.

1991 08. Insatt for Vasabåtarna mellom Vasa – Örnsköldsvik.

1991 09 01. Utchartrad til Polen Ferries for trafikk mellom Karlskrona – Gdynia.

1991. Solgt til Vard A/S for levering mai 1992.

1992 01 09. Polen Ferries går  konkurs og fartøyet går i opplag.

1992 02 09 – 1992 04. Utchartrad til Corona Line. Insatt mellom Karlskrona – Gdynia.

1992 04. Overtatt av Vard AS, Sandefjord, Norge. Registrert for K/S Scandi Line A/S, Sandefjord, Norge. Omdøpt til SANDEFJORD.

1992 05 08. Insatt mellom Sandefjord – Strömstad.

1994 06. Registrert for Larvik Scandi Line A/S, Sandefjord, Norge.

1996 11 14. Gikk fartøyet på grunn utenfor Strömstad, Gjestene evakueres.

1996 11 17. Dras løs fra skjæret av tre slepebåter. Slepes inn til Strömstad. Deretter slepes til Drammen for reperasjoner.

1997 01 14. igjen i trafikk.

1998. Ombygd.

1999 01 01. Registrert for Color Line A/S, Oslo, Norge. Innsatt mellom Sandefjord – Strömstad.

2000 06. Tas ut for salg. Opplag i Drammen.

2000 10. Solgt til Los Cipres S.A., Montevideo, Uruguay.

2001. Registrert på Buquebus Marshall, Inc, Majuro, Marshall Island.

2003 02 28. Solgt til Saga Linie, A/S, Fredrikstad, Norge. Omdøpt til SAGAFJORD.

2003 09 20. Prøvetur til Skagen.

2003 09. Verkstedbesøk hos Ørskov Varv, Frederikshavn, Danmark.

2003 10 30. Ankom Moss etter verkstedbesøk.

2003 12. Avgikk fra Moss til Remontowa, Polen for ombygging av blant annet elkabler, da fartøyet ikke ble godkjent sikkerhetsmessig.

2004 03 30. Ankom Moss.

2004 05 15. Insatt mellom Moss – Skagen.

2004 10 01. Gikk rederiet i konkurs og fartøyet tatt ut av trafikk.

2004 11 01. Opplag i Horten.

2005 08 11. Solgt til Gabriel Scott Rederi AS (Bernt og Frank Mykjåland), Kristiansand, Norge.

2005 10. Omdøpt til GABRIEL SCOTT.

2005 10 26. Avgikk Horten mot Kristiansand.

2005 10 26. Opplag i Kristiansand.

2007. Solgt til Northbay Transportes Maritimos Ltd, Panama (Funchal, Madeira, management Gerveni Shipping).

2007 02 28. Overtaglse av det nya rederiet. Omdøpt til RED STAR I.

2007 03 22. Avgikk Kristiansand mot Pireus for ombygging.

2007 04 12. Ankom Perama, Grekland.

2007 07 04. Avgikk Perama mot Durres.

2007 08. Insatt for Star Ferries mellon Brindisi – Vlore.

2011 03 04. Ankom Valletta fra Brindisi for at hjelpa til med evakueringen av utlandskepersoner fra Libya på grunn av innbørdeskrigen. Avgikk videre mot Misurata.

2011 03 06. Ankom Valletta med 399 evakuerte.

2011 03 07 – 2011 03 09. Avgikk Valleta mot Sirte og tillbaka til Valletta.

2011 03 10. Avgikk Valletta mot Vlore.

2011 04 – 2011 05. Utchartrad til International Organisation for migration (IOM) for evakueringen av utenlanske personer fran Libya på grunn av inbyrdeskrigen. Gjorde et antall reiser mellon Benghazi – Misurata/ Benghazi – Alexandria.

2011 05 07. Ankom Brindisi og insatt mellom Brindisi – Vlore.

2011 08 25. Utchartrad til International Organisation for migration (IOM) for evakueringen av utlandske personer fra Libya på grund av inbyrdeskrigen.

2011 08 29 – 2011 09 01. En reise mellom Benghazi – Tripoli.

2011 09 01 – 2011 09 05. Avgikk Benghazi mot Brindisi.

2012 07 08 – 2012 09 11. Insatt mellom Bari – Durres.

2012 09 12. Opplag i Bari.

2013. Insatt mellom Brindisi – Vlore.

2013 08 11 – 2013 09 08. Insatt mellom Brindisi – Durres.

2013 09 – 2013 12 09. Insatt for Red Star Ferries/ European Ferries mellan Brindisi – Vlore.

2020 12. Opplag i Pireus med maskinproblemer.

2021 04 10. Slept från Pireus till Tuzla av CHRISTOS XXVII.

2021 04 12. Ankom Tuzla, Turkiet.

2021 05 21. Solgt til Sea Star Ferries Ltd, Odessa, Ukraina. Satt under Palau flagg. Omdøpt til STAR N.

2021 08 04. Avgikk Tuzla mot Chornomorsk

2021 08. Insatt mellom Chornomorsk – Poti.

Med tillatelse i fra Fakta om Fartyg

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    The maximum upload file size: 200 MB. You can upload: image, audio, video, document, archive. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.