Dødsgjengen ombord

Hver eneste dag rusler 6—7 dongerykledde karer langs bryggene i Oslo. De er kledd som sjauere, overallen er møkkete og oljeflekket, bare lua røper at de har noe med «øvrigheta» å gjøre. Det er ingen som reagerer ved synet av dem — unntatt sjøfolk, og da særlig de som måtte ha dårlig samvittighet.

«Dødsgjengen» kommer, blir det hvisket fra mann til mann. Hva er det de har i kikkerten i dag? Har de mistanke om smugling, kan de gå temmelig hardt til verks, de nærmest flår skuta, river
ned skott og dørk, snuser seg fram til de mest utrolige gjemmesteder. Det sier seg selv at de ikke er like populære overalt, men de fleste sjøfolk skjønner at de har en jobb å utføre, akkurat
som de selv.

Det er nokså rart å svinge seg over rekka sammen med disse beryktede karene, i første omgang blir man møtt av skulende, mistenksomme blikk, det er alltid like spennende
å se hvordan de går fram, dette er en slags nervekrig.

I slike øyeblikk føler «gjengen» stemningen ombord bare ved å slentre omkring og se hvordan mannskapet reagerer, kanskje er det et par som plutselig får det veldig travelt
med ett eller annet, og da ….

DØDSGJENGEN GJØR RENT BORD HVIS MISTANKEN ER VAKT.

En båt rommer så mange utspekulerte gjemmesteder at det er verre å spore opp noen pakker sigaretter enn nåla i høystakken, men de fleste av karene i «gjengen» har selv vært
sjøfolk, de kjenner knepene, og går ofte rett på skjulestedet. Men frekkheten kjenner ingen grenser. «Fælt med denne småsmuglingen,» bemerker en ombord, han triller et stort
fat bortover dekket, mens han smiler medlidende til de stakkars tollerne. En av dem gir tønna et spark, bretter opp ermet, og haler så opp to flasker whisky, dryppende av spillolje ….

I maskinen er larmen øredøvende, fra ventilene fløyter varm damp, stemplene hakker ensformig, og røde lamper lyser illevarslende der det er fare på ferde. Men «dødsgjengen» smyger seg
fram overalt, under oljete plater helt i bunnen på båten der det så vidt er plass til én mann, kryper de rundt på magen med sine viktigste redskaper: skrujernet og lommelykta. Eventuelle
smuglere har hatt god tid til å skjule sakene, og det er en selvfølge at de har gjort det ekstra grundig. Derfor er det ikke uvanlig at «gjengen» skrur opp digre plater i maskinen selv om det
står «oljetrykk, livsfare!»

«Løsner vi litt på en mutter, ser vi fort hvor ,sterkt trykket er,» sier de. Og med jevne mellomrom trekker de fram flasker, kartonger med sigaretter osv. fra de merkeligste krinkelkroker,
men det er ingen ombord som eier disse sakene, det ristes bare uforstående på hodet.

«Gjengen» entrer en utenlandsk båt, og det er tydelig at besøket er meget lite populært. Ingen av de ansvarlige viser seg, og de som arbeider på dekket, ser rett og slett forbannet ut. Men
dette affiserer ikke karene — slikt hender, men jobben må gjøres, og de fordeler seg som vanlig, to forut, to i maskinen og to akter.

Maskinen er så møkkete og ufyselig som vel mulig, båten er gammeldags, og det er utrolig rotete overalt. Med det samme tollerne begynner å lete langs skottene, går lyset.
Dette er et vanlig trick, sier en av dem. Nå skylder de på kortslutning eller motor- stopp, og tror at vi ikke klarer å jobbe i mørke. Men det spiller ingen rolle, det eneste de oppnår
er å skjerpe vår mistanke, nå går vi selvfølgelig ekstra grundig til verks.

Folkene på dekk var ikke blidere da tollerne forlot båten — med wiskyflasker, en mengde sigaretter og sigarettpapir …. Gjemmestedene var utspekulerte, men ikke gode nok, for smug-
lerne regner ikke med at «dødsgjengen» lærer nye knep hver eneste dag.

For ikke lang tid siden tok karene ned hele salongtaket på en stor båt, og det var atskillig mwhisky og sigaretter som ble halt fram. Hvordan kunne de vite at akkurat der?

«Vi så det på skruene i taket,» sier en av dem. «Det er som regel lett å merke om de har vært i forbindelse med et skrujern nylig, i dette tilfelle
var flere skrudd skjevt i, og det gjør ikke en håndverker. Ellers er det utrolig hva lydene kan fortelle et øvet øre — et lite bank i veggen, og tolleren vet.»
For sjøfolkene er det ikke hyggelig å få lugaren sin endevendt, dette er jo tross alt hjemmet deres, og skulle noe liknende skje i land, måtte man ha rettens kjennelse.
Men tonen mellom sjøfolkene og tollerne er svært hyggelig, det hender sjelden at noen skjuler smuglergods i sin egen lugar, da ville man øyeblikkelig vite hvem som stod bak. Og «gjengen»
tar det ikke så høytidelig om det er en whiskyskvett eller noen sigaretter for mye.

Nei, da går de ganske mer omhyggelig til verks når de saumfarer skuta, graver seg inn i en Køllahaug, elter entrer til topps i masta. For en stund siden så en av dem fra brygga at en matros
entret opp og hengte fra seg en pakke. Senere tok tolleren den samme turen og fant sigarettkartongene. Det var også en som tilfeldig tittet inn av en ventil — der
stod det en mann og tredde på seg smuglerbelte, stappfullt med alskens smykker. Og kontrabas- sisten ombord ble lang ‘ fjeset da det viste seg at instrumentet skjulte mange flasker…

Det er en fast regel at hvis tollerne bestemmer seg for å bryte ned vegger og tak og så finner smuglervarer, kan de forlate skuta som en slagmark. Men finnes det ikke noe ombord, må alt
settes i mønstergyldig stand igjen. Men som regel rydder tollerne pent opp etter seg — uansett. I denne jobben skader det ikke med en god porsjon goodwill, karene er ikke sånn at de
triumferer når skjulestedene oppdages, de liker best å gå fra borde uten den tradisjonelle kartongen under armen, og da er det nok enkelte ombord som gliser bredt. Det vil det alltid være,
men «dødsgjengen> ønsker ikke å beskjeftige seg med bagateller. Det er storsmuglingen de særlig er på vakt overfor.

HUSK Å LEGGE INN KOMMENTARER I VÅRT KOMMENTARFELT UNDER DET NEDERSTE BILDE.

Tekst: Kjell Johanssen, Foto:Aage Storløkken
Kilde: Aktuell 1957

 

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

    *

    code

    The maximum upload file size: 200 MB. You can upload: image, audio, video, document, archive. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.