Ambra het til å begynne med Pareto shipping partners og investerte i flere eldre skip i komanditt selskaper.. Så fikk man ideen om å drive skipene i lengre tid og prøve å tjene penger på drift og ikke bare kjøp/salg. Man tok navnet AMBRA og lot seg børsnotere
MT Ambra Whaler:
1975: Five Star Nav.Co.Ltd., Monrovia – ALTHEA
1979: Japan Line Ltd., Tokio – ASIA MARU
1985: Green Shipowners Ltd., Tokio – ASIA MARU
1987: ny motor: B & W BHK 22100 Fart: 13,5 knop
1990: K/S Ambra Whaler (A/S Ambra) Sandefjord – AMBRA WHALER
1990: innmeldt NIS nr 905 LAFV4
1990: K/S Ambra Whaler (Ambra Management A/S) Sandefjord – AMBRA WHALER
1993: Mega Pilot K/S (Farsund Shipping A/S) Farsund – MEGA PILOT
2002: Solgt til opphugging.
MT Ambra Baleen:
1987: Levert som JAHRE PRINCESS til Cantril Sh. Ltd( Wallem Shipmanagement Ltd) Monrovia
1989: Solgt til DMK Invest A/S( A/S Ambra Management ) Monrovia, nytt navn AMBRA BALEEN
1991: Solgt til A/S Ambra ( A/S Ambra Management ) Monrovia. Liberia
1992: Solgt til Akasti Sh. Ltd( Ermis Maritime Corp) Pireus, nytt navn TOMIS INDEPENDENCE
1996: Solgt til Nissos Amorgos Naftiki Eteria( Glafki Maritime Co) Pireus, Hellas,
nytt navn NISSOS AMORGOS
2003: Overført til Nissos Amorgos Naftiki Eteria( Kyklades Maritime Corp) Pireus, Hellas,
nytt navn MYRINA
2004: Solgt til Omega Two Marine Corp( Kyklades Maritime Corp) Valetta, Malta
2007: Overført til Omega Two Marine Corp( Kyklades Maritime Corp) Nassau, Bahamas
2008: Solgt til Wen Qi Shipping Ltd( Xirui Group ) Nassau, Bahamas
2010: Solgt til Winkley Marine Co Ltd, Majuro Islands, nytt navn WINKLEY
2011: Solgt til View Marine Ltd, Majuro, Marshall Islands, nytt navn VISTA
2012: Solgt til India for opphugging den 30/5-2012 ved Bhikkamal Chhotelad, Alang.
Satt på land den 7/6-2012
MT Ambra Beluga:
1980: Levert som VIKING FALCON til Odin Shipping Co.Ltd(Norse Management Co.Ltd) Singapore
1986: Solgt til U.S.S.R. ( Novorossiysk Shipping Co ) Novorossiysk, Sovjet , nytt navn ARKADEMIK LYKYANENKO
1990: Solgt til K/S Thoraas ( Arnt J. Mørland , Arendal ) Sandefjord, nytt navn THORAAS
1990: Innmeldt NIS nr 887 LAFQ4
1992: Overført til K/S Thoraas ( A/S Thor Dahl ) Sandefjord
1992: Overført til K/S Thoraas( A/S Ambra Management) Sandefjord, nytt navn AMBRA BELUGA
1993: K/S Thoraas ( A/S Thor Dahl Shipping ) Sandefjord
1993: Omdøpt THORSAGA
1996: Overført til K/S Thoraas ( Loki ASA ) Sandefjord
1996: Omdøpt BT STREAM
1997: Solgt til Stream Motor Tanker Co. Ltd ( BT Shipping Ltd ) Hamilton,Bermuda
2000: Omdøpt STREAM
2000: Solgt til Viken Aframax A/S ( Team Ship Management A/S ) Bergen, nytt navn DOLVIKEN
2000: Solgt til Dolvi Sh.Ltd ( Pioneer Tankers Sh.Corp)Georg Town,Cayman Island, nytt navn DOLVI
2004: Solgt til Zhen Hua 8 Shipping Co ( Shanghai Zhenhua Shipping Co Ltd ) Kingstown, St. Vincent & Grenadines, nytt navn ZHEN HUA 8
2019: Overført til Zhen Hua 8 Shipping Co( Shanghai Zhenhua Shipping Co Ltd) Moroni, Comorene, nytt navn ZHEN 8
2019: Solgt til Bangladesh for opphugging. Satt på land i Chittagong den 5/2-2019
MT Ambra Blue:
1981: Levert som VIKING MERLIN til Urd Shipping Co Ltd( Norse Managem. Co Ltd) Singapore
1985: Overført til Urd Shipping Co Ltd( Norse Management Co Ltd) Melbourne, Australia
1986: Solgt til New Merlin Shipping Co SA( Bilinder Marine Corp SA) Nassau, Bahamas
1987: Overført til New Merlin Shipping Co SA( Nordia Shipping A/B) Nassau, Bahamas
1989: Solgt til K/S Ambra Blue( Wescol Norway A/S ) Sandefjord, nytt navn AMBRA BLUE
1989: Innmeldt NIS nr 768 LAYQ2
1990: Overført til K/S Ambra Blue( Ambra Management A/S ) Sandefjord
1991: Solgt til Onda Shipping Co Ltd( Wallem Shipmanagement Ltd) Valetta, nytt navn ONDA
1995: Solgt til Princess Nav. Inc( Transoil Shipmanagem. SA) Nassau, nytt navn VICKY I
1999: Solgt til Bevika Maritime Co Ltd( Acomarit Ltd) Limassol, Cypros
2001: Overført til Bevika Maritime Co Ltd( V. Ships Nicosia Ltd) Limassol, Cypros
2003: Solgt til China for opphugging i november
MT Ambra Dolphin:
1981: Levert som CADDIE til Superline Ltd ( Salen Tanker A/B) Monrovia, Liberia
1985: Overført til Superline Ltd ( Wallem Shipmanagement Ltd ) Monrovia, Liberia
1987: Solgt til Caribbean Mare Enterprises SA, Pireus, nytt navn ANANGEL GREATNESS
1988: Solgt til Solomon Gulf Nav. Co. Ltd., Pireus, Hellas, nytt navn MARIANNA II
1989: Solgt K/S Ambra Dolphin ( A/S Ambra) Sandefjord , nytt navn AMBRA DOLPHIN
1989: Innmeldt NIS nr 763 LAZC2
1990: Overført til K/S Ambra Dolphin ( Ambra Management A/S ) Sandefjord
1993: Overført til K/S Ambra Dolphin ( A/S Thor Dahl ) Sandefjord
1993: Overført K/S Ambra Dolphin ( Jahre Wallem Management A/S ) Sandefjord
1993: Solgt til Jahre Prospect Ltd( Jørgen Jahre Sh. A/S) Sandefjord, nytt navn JAHRE PROSPECT
1994: Ommålt: BRUTTO: 49.575 tonn. NET: 25.595 tonn
1997: Solgt til Enalios Ethra Sh. Co( Ermis Maritime Corp) Valetta, Malta, nytt navn ENALIOS ETHRA
2003: Solgt til Bangladesh for opphugging. Ankom Chittagong 18/5-2003
MT Ambra Fin:
1981: Levert som BUENA VENTURA til Sea Tankers Overseas Ltd( Westwind Africa Line Ltd)Pireus
1989: Solgt til K/S Ambra Fin ( A/S Ambra ) Sandefjord, nytt navn AMBRA FIN
1990: Overført til K/S Ambra Fin ( Ambra Management A/S) Sandefjord
1995: Solgt til Seldana Maritime Ltd( Blystad Shipping Inc) Monrovia, Liberia, nytt navn ANMAJ
1995: Solgt til Soc. Nacional de Oleoductos Ltda, Talcahuano, nytt navn VALDIVIA
1999: Solgt til Soc. Nacional de Oleoductos Sonacol Ltda, Valparaiso, Chile
2005: Solgt til India for opphugging. Ankom Alang den 21/5-2005
MT Ambra Grey:
1981: Levert som VIKING OSPREY til Uller Shipping Co Ltd( Norse Management CS SA) Singapore
1987: Solgt til New Osprey Shipping Co SA( O.T. Shipping A/B) Nassau, Bahamas
1989: Solgt til K/S Ambra Grey( Wescol Norway A/S) Sandefjord, nytt navn AMBRA GREY
1989: Innmeldt NIS nr 750 LAYR2
1990: Overført til K/S Ambra Grey( Ambra Management A/S) Sandefjord
1993: Overført til K/S Ambra Grey ( A/S Thor Dahl) Sandefjord
1993: Solgt til Regency Shipping Corp( Denholm Ship Management Ltd) Monrovia, Liberia, nytt navn GORBEIA
1994: Ommålt: Dødvekt: 88.726 tonn. Brutto: 50.764 tonn. Net: 26.779 tonn
1995: Solgt til Moonbeam Shipping Inc( Tschudi & Eitzen A/S) Monrovia, nytt navn SIBEIA
1000: Overført til Moonbeam Shipping Inc( Tschudi & Eitzen A/S) Oslo
2004: Overført til Moonbeam Shipping Inc ( Era A/S) Oslo
2004: Solgt til Tarazone Shipping Co SA, Kingstown, St. Vincent & Grenadines,nytt navn AL MADINAH
2004: Overført til Tarazone Shipping Co SA( Red Sea Marine Services) Jeddah, Saudi Arabia
2005: Solgt til Bakri Nav. Co Ltd( Red Sea Marine Services) Jeddah, Saudi Arabia
2011: Solgt til Pakistan for opphugging. Ankom Gadani Beach den 15/1-2011
MT Ambra Hawk:
1974: Levert som SKAUBO til A/S Eikeland( I.M. Skaugen & Co) Oslo
1978: Overført til A/S Eikeland ( I.M. Skaugen Management Co A/S) Oslo
1983: Solgt til Maritime Carriers Ltd( Marispan S.L.) Monrovia, nytt navn OCEAN MARITIME
1985: Solgt til Ocean Maritime Shipping Ltd( I.M. Skaugen & Co) Monrovia, nytt navn SKAUBO
1988: Solgt til K/S Thorsbo ( Thor Dahl A/S) Sandefjord
1988: Innmeldt NIS nr 400 LALD2
1990: Omdøpt AMBER HAWK
1990: Overført til K/S Thorsbo( Amber Management A/S) Sandefjord
1992: Solgt til Windstar Maritime Corp., Pireus, Hellas, nytt navn ALPHA STORM
1994: Solgt til Olympic Ocean Oil Ltd, Pireus, Hellas, nytt navn STORM
1995: Solgt til Pakistan for opphugging. Ankom Gadani Beach den 28/5-1995
MT Ambra Hunter:
1974 Bygget som CETRA VELA av Mitsubishi Heavy Industries Ltd, Yokohama, Japan for Consortium Europeen de Transports Maritimes (S. A. de Gérance & d’Arm.), Dunkerque, Frankrike. Sjøsatt 18/05, ferdigstilt 14/09.
1986 Solgt i oktober for USD 5.500.000 til Lagoon Ltd (Einar Lange, Oslo), Gibraltar. Omdøpt til LONG VELA.
1987 Solgt i juni for USD 6.900.000 til International Investors & Management Corp., Gibraltar. Omdøpt til EAST STAR.
1988 Solgt i juli for USD 13.750.000 til A/S Thor Dahl (Barber International A/S, Oslo), Sandefjord. Omdøpt til THORSHAVN. Registrert i NIS.
1990 Wallem Shipmananagement Ltd, Hong Kong ble managers. Omdøpt til AMBRA HUNTER. Registrert i Sandefjord-NIS.
1992 Solgt i mai til Patroclos Shipping Co. Ltd (Tsakos Shipping & Trading S.A.), Piraeus, Hellas. Omdøpt til MACEDONIA.
1994 Omdøpt til SGC MACEDONIA i juni.
1997 Omdøpt til MACEDONIA. Registrert i Limassol, Kypros i januar.
Solgt i juni til Aidona Navigation Co. Ltd (Tsakos Shipping & Trading S.A.), Valletta, Malta. Omdøpt til MACEDONIA I.
1998 Brukt som lagerskip i Fujairah, UAE.
1999 Ankom 22/04 til Gadani Beach, Pakistan for hogging som begynte 30/04 ved Abbas Steel.
TT Ambra Stresa:
IDNo / IMO 7361855
Year 1975
Name SANKO STRESA
Flag LBR
Owner Stresa Sg., Corp.
Type Tanker
Tons 111171
DWT 241199
LOA 325,50
LPP 310,30
Beam 49,10
Dept 26,80
Draft 20,00
Machinery 1ST-15.5
kW 23538
ShipDesign VLCC
Builder Howaldtswerke-Deutsche Werft. AG
Yard mKiel
Yard No 73
Country built mDEU
Keel m27.08.1974
Launch m13.02.1975
Completed m16.05.1975
Subsequent History
1985 STRESA – Stresa Sg., Corp.
1990 AMBRA STRESA – K/S Ambra Stresa
1993 STRESA – Sea Victory Sg., Corp.
End
1998 mDisposal Data
Scrapped at Chittagong 06.10.1998.( By Namreen Enterprise )
TT Ambra Orient:
1974 – Levert fra Hitachi Zosen, Arikake Works, Nagasu, Japan til Sanko Kisen KK, Amagasaki, Japan – SHUNCO MARU
1985 – Overført til Sanko Tanker Co. Ltd., Osaka, Japan
1986 – Solgt til Echo Navigation Co. Ltd. v/Tanker Pacific Management Ltd, Limassol, Kypros – HARU ORIENT
1991 – Solgt til Orthia Shipping Co. Ltd. v/A/S Ambra Mnagement, Sandefjord), Limassol, Kypros – nytt navn – AMBRA ORIENT
1993 – Solgt til Ancora Maritime v/C. H. Sørensen & Sønner A/S, Arendal-NIS – nytt navn – ANCORA
1998 – Disp. overtatt av C. H. Sørensen & Sønner Management AS, Arendal-NIS
1999 – Ankom Chittagong for opphogging
Maskineri:
2 stk Dampturbiner bygget ved Hitachi Zosen, Sakurajima Works, Osaka, Japan