Iskoss laget hull i bulben på Thorsdrake

1972

MS THORSDRAKE var på reise i ballast fra Gdynia til Port Cartier i St. Lawrence,
da skipet var så uheldig å treffe en iskoss slik at «bulben» I baugen ble sterkt
skadet. Uhollet inntraff den 7. juni kl. 19.45 i tett tåke. Posisjonen var 47 gr.
48 min. nordlig bredde, 47 grader 07 min. vestlig lengde, dvs. like øst for Newfoundland.

Det var et utall av isfjell og iskoss i farvannet, sier kapteinen og man hadde
på en gang hele 40 radarekko av storeog små isforekomster. Det ble selvfølgelig navigert med den største aktpågivenhet, styrt efter forskjellige kurser, og maskinen gikk vekselvis med redusert fart,
halvfart, trekvart fart og stopp til skipet ved midnattstider var ute av isfarvannet.
Sikten var knappe 100 meter.

Søndag den 11. juni ble skipet skiftet inn til reparasjonskai I Port Cartier og
det var klart at baugskaden måtte reparøres med det samme og før lasting av
korn. Hullet i bulben var så stort at en trailer fint kunne kjøre inn der.

Kaptein Olaf Niemann var tilkalt fra Montreal og selv om det var søndag, lyk-
tes det å få tak | verkstedfolk og reparasjonsarbeidet igangsatt samme kvelden.
Skipet var trimmet og lå silk til at bulben lå klar nesten | strandkanten. Ferdig-
betong ble fylt fra biler i to porsjoner første gang opp til omkring 8 fots merket. siste gang gjennom et brent mannhull opp til 22 fots merket. Sementen ble  fylt gjennem lange rør og sementbilene
sto på fjellkanten. lalt ble det fylt ca. 36 kubikkmeter sementbetong.

Besiktigelsesmann fra Veritas inspiserte den noe originale reparasjon og skipet
fikk sjødyktighetsattest. Bulben vil bli gjenoppbygget og få sin originale form
igjen ved skipets forestående dokksettning i oktober måned.

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    *

    code

    The maximum upload file size: 100 MB. You can upload: image, audio, video, document, archive. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded.

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.