Som det sikkert vil være kjent, var rederiets skip M/S «Jarilla» utsatt for en brann under opphold å Sakside i Japan 17. oktober 1974. Vi bringer her kapteinens brev til rederiet.

Som det fremgår av journalutdraget, var det lysvakten i maskinrommet som oppdaget brannen, man kunne ikke merke røyklukt eller røyk i gangene. Vaktmann fra land hadde ordre om å gå brann-
runde gjennom innredningen hver halve time, men hadde ikke beskjed om å gå på broen som var lukket og avlåst.

Da 1. styrmann Karlsen åpnet døren til bestikken, inntraff en kraftig eksplosjon i styrehuset, hvorved samtlige ventiler på broen ble blåst ut, med etterfølgende mvoldsom brann. På grunn av den
voldsomme heten ble det kraftig utvikling av damp da vannet ble satt på, så brannen ble forholdsvis hurtig bragt under kontroll. Da brannvesenet kom tilstede 10 minutter etter at slokningen var på-
begynt, var brannen allerede stort sett under kontroll, så disse pumpet nok en del unødig vann inn på broen.

2. styrmann Larsen var på broen og tok et værkart kl. 19.00. Han oppholdt seg på broen i 7—8 minutter, og da var alt i orden. Ifølge han selv røkte han ikke eller brukte noen som helst form for ild.
Telegrafisten, som har lugar ved siden av radiohuset, var på sin lugar til kl. 20.00, hvoretter han gikk på land og merket de ikke noe uvanlig. Jeg hadde besøk av lastemortakerne og satt i salongen til ca.
kl. 21.45. Tilstede var også overstyrmann og maskinsjefen, og det var ved dette tilspunkt ikke noe uvanlig å merke. Jeg forlot min lugar like etter og gikk en tur på land, men kom tilbake like etter
at brannvesenet var kommet ombord, og var således ikke ombord da brannen oppstod.

Med god assistanse i fra maskinsjefen og de øvrige mannskaper, ledet overstyrmann Ekeberg (som er fersk fra havariskolen) sloknings-arbeidet på en utmerket måte. Alt utstyr, så som røykdykkerutstyr,
brannslokningsapparat etc. virket tilfredstillende.

Brannen var oppstått i styrehuset, og årsaken var sannsynligvis overledning eller kortslutning i en av hovedkursene på det elektriske anlegget. Det kan være strømføringen til lasteromsviftene el.

Broen var nypusset (meget pen) og teak-panelet, som skottene i styrehuset var kledd med, var pusset ,og lakket 3 strøk. Jeg mener dette kan være en medvirkende årsak til den kraftige eksplosjonen og vold-
somme brannen som oppstod.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

code

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.