Kronprinsesse Sonja ga tankskipet navnet Kong Haakon VII

Man får kink i nakken når man står ved bryggekanten på Stord Verft og forsøker å feste øynene til rekkverket langs dekket til tankskipet «Kong Haakon VII». Kvalmefornemmelser, en ubehagelig følelse av svimmelhet og en snev av lengsel tilbake til det trygge Youngstorget melder seg når man har mast seg halvveis oppetter den smale leideren med det lave rekkverket og kaster et forsiktig blikk lukt ned mot betongkaia langt, langt der nede. Leideren har to hundre trappetrinn, men man overlever klatringen, mens ferden nedover mot bryggen igjen utenfor skipssiden ga mer blodsmak enn mersmak.

Det er unektelig dimensjoner over skipsreder Hilmar Rekstens nye tankskip, 222 000-tonneren «Kong Haakon VII», som ble døpt av kronprinsesse Sonja i slutten
av mai måned. Den er 325 meter lang og 46 meter bred. Teoretisk gir hoveddekket plass til to fotball-baner med internasjonale mål. Dybden i riss er på 26 meter,
mens skipet har en dypgang på 20,5 meter. Som en sammenligning kan vi nevne at Rådhuset i Oslo langs Bykassa, altså den side som vender ut mot havneom-
rådet, er 64 meter langt, mens østre tårn er 67,5 meter høyt. Dette betyr at vi kan plassere Rådhuset etter hverandre fem ,ganger uten at den røde mursteinsbygningen stikker ut foran baugen eller ved den mektige propellen.

Skipet er mye lengre enn det ,store britiske passasjerskipet «Queen Elizabeth> og betraktelig ,høyere enn Eiffeltårnet, hvis en da kan tenke seg denne supertanker-
en satt på høykant. Propellen har seks blad, og måler nær ni meter i diameter og veier over ,50 tonn, mens roret veier 80 tonn. Flere tall: «Kong Haakon VII> er
utstyrt med en turbinmotor fra ,General Electric. Turbinen utvikler ca. 30000 hestekrefter og gir ,skipet en fart av 16 knop. Det er ,videre utstyrt med tre ankere, to digre jernkolosser i baugen og et i reserve på dekk. Hvert anker veier nesten 20 tonn, mens ankerkjettingene, som hver har en lengde på 385 meter, veier 200 ,tonn.

Kronprinsesse Sonja har altså ingen grunn til å skamme seg over sitt første gudbarn. Det blir nok flere, og sikkert også større skip , for skipsrederstanden har en
hang til å anmode prinsesser og kronprinsesser om å slenge champagneflasken mot skroget.

Når «Kong Haakon VII» blir levert Bergens-rederiet i denne måned, får Hilmar Reksten byens største skip og nytt flaggskip. Men det er ikke første gang skips-
reder Reksten og Bergen kan ,skryte av «Bergens største» og «verdens største». Nå er ikke nyanskaffelsen verdens største. Det er under bygging i Japan og får
en tonnasje på over 300000 tonn. Men heller ikke der går grensen. Det synes som om det ikke finnes ,grenser for bygging av supertankere. De blir bare større og
større, og i disse dager konstrueres et skip på hele 370000 tonn i Japan. Det finnes flere verft ,både i Japan og Europa som kan ,bygge opp til 500 000 tonn. Et
verft kan visstnok også påta seg byggingen av et skip på hele 1 000000 tonn. Et slikt uhyre vil nok bli mellom 450 og 500 meter langt og 90 meter bredt. Hvis
slike kolosser skal krysse havene fra oljefeltene til stasjoner i Europa og Amerika, må havnene utbygges betraktelig.

Hilmar Reksten har to ganger tidligere hatt verdens største mens Kong Haakon VII» er det største som er bygget i Skandinavia, kanskje også i Nord-Eu-
ropa. M/T «Majorianx på 25000 ,tonn var verdens største motorskip i 1951, mens M/T «Octavian» på 31000 var verdens største i 1954 og T/T «Hadrian» på 48 000
tonn tilhørende samme rederi, var Nord-Europas største tankskip i 1959. Disse tre båtene blir rene småbarn i forhold til dagens supertankere, men vi har nevnt
dem for å gi et lite bilde av den voldsomme utvikling som har funnet sted på kort tid.

Et år vil det ta fra kjølen ble strukket til «Kong Haakon VII»kan legge ut på jomfruturen. Verftet skal bygge seks nye 222 000-tonnere for Hilmar Rek-
sten, som dermed får en samlet tonnasje på 2,3 millioner tonn. Rederiet har i dag bl.a. fem på 95000 tonn og tre på rundt 65 000 tonn.. Kjølen på neste skip
er allerede strukket, og byggetiden på dette skipet vil bli betraktelig kortere. Stord Verft mmener å kunne levere tre vi 1970.

«Kong Haakon VII» vil få en besetning på 38 mann, som i følge de nye bemanningslovene kan reduseres til 29. I maskinen er det 14 mann, på dekk 17 og i restau-
rasjonen 7. Ombord blir det kinolokale, svømmebasseng, bibliotek, gymnastikksal, hobbyrom og velferdssentral. Det er nødvendig å legge vekt på velferd og trivsel
blant mannskapet ombord på et skip som pendler mellom oljehavner og gir få muligheter til mlandligge, enten skipet nå skal gå mellom Den Persiske Bukt og Eu-
ropa eller USA.
Men farten vet man ingenting mom. Ikke ennå.

Kilde: Aktuell 1969
TEKST:
ODD HARALD RØST
FOTOS:
AAGE STORLØKKEN

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

    *

    code

    The maximum upload file size: 200 MB. You can upload: image, audio, video, document, archive. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.