Litt avisutklipp fra Fredrikstad Blad

Fra FREDRIKSSTAD BLAD 5. mai 1950

Det flytende hvalkokeriet NORHVAL på 22 000 tonn kjørte seg fast i mudderet i Røsvikrenna.
Koka var ferdig losset ved De No Fa i morges kl.0515 – og gikk fra kai
kl. 0830, da det skulle passere mudderapparatet ute i renna kom det for langt øst – og satte
seg fast. NORHVAL ble assistert ut av taubåten FRAM og RUSTON, sistnevnte var på vei ut
med mudderlørja.
Den utlossede koka måtte kvitte seg noen tonn ballastvann. Flere slepebåter kom til: PER, FRAM,OSCARSBORG og RUSTEN – motoren på koka hjalp til å bakke.
Det er mudret til 36 fot i renna, men NORHVAL havnet i en slambanke.

SUDERØY passerte fint mellom NORHVAL og mudderapparatet,
SUDERØY er på 11 000 tonn.

Høyvannet hjalp til med NORHVAL ved kl. 13- tiden.


Hentet 18. april 1950 fra FREDRIKSSTAD BLAD

THORSHØVDI kom i morges med 85 000 tonn olje til De No Fa

Den største båt som noen gang har vært i Fredrikstad havnen.

Slepebåtene RUSTEN, PER og FRAM lå tidlig og ventet på at «HØVDI» skulle komme; kl. 0830 entret los Per Berg – ute på Belgen. Dette er det største skip som noen gang har
besøkt Fredrikstad. Den er på 23 250 tonn, 616 fra for til og stikker 23 fot i vannet. Kokeriet
gikk opp det nye løp til Røsvikrenna og var framme ved kai vel en time etter at losen kom om bord.
Når koka skal ut igjen om noen dager skal den taues ut med akterenden først.
Det er jo mange hensyn og forsiktighetsregler som må tas når man skal manøvrere en
kjempe som THORHØVDI i trangt farvann. Kapteinen om bord, den 44 årige Thorvald
Hansen forteller til avisa at de forlot Sandefjord

klokken 0530 (i morges) og at de hadde hatt en fin tur over fjorden. Det er nå bare vanlig
tankbåt-mannskap – ca. 50 mann. Med fult mannskap på feltet er antallet 500 manns
besetning. Det skal losses 8 500 tonn hvalolje her ved
De No Fa. Det kommer en svensk tankbåt som skal ha 1 400 tonn spermolje.
Sesongen 1949/ 50 ble det tatt 1 970 hval, veldig få blåhval, ekspedisjonen besto av 14
hvalbåter (skyttere) iberegnet bøyebåter.
Helsetilstanden har vært god blant mannskapet hele sesongen, men med post og
forsyninger hjemmefra ble mange forkjølet. Lufta i Sydishavet er jo temmelig fri for alle slags
basiller.

SIR JAMES CLARK ROSS (ROSSEN) følger etter THORSHØVI – det kommer til å bli livlig
ved kaia til De No Fa I tiden framover det er i alt 9 andre kokerier som også ventes.

Kilde: Erik Leister

  1. Og mitt sjømannsliv begynte som messegutt om bord i Thorshøvdi sesongen 1960-61. Også da med Thorvald Hansen som bestyrer.
    500 mann var vi nok ikke, men ca 350 tror jeg det var. Og best i isen ble vi, med «fjøset» (Norhval») som nr 2.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

code

The maximum upload file size: 200 MB. You can upload: image, audio, video, document, archive. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.