MIMRESIDEN

Velkommen til alle dere som ønsker å spre det gode livet og harde tider ombord på skipene vi seilte på.

Her har dere mulighet til å legge ut en hilsen, etterlysning, historie og bilder i fra hele landet.
Dere er alle hjertelige velkommene, hilsen alle oss i Larship.no.

 

Bli med på å pussle bilde, finner du også navnet på båten skriver du det inn i kommentarfeltet under.
Vi begynner med oppgave 1

  1. «Qeean Queen» en av de vakreste
    båter bygget ved Framnæs
    Elegant innredning og hypermoderne utstyr
    180.000 kub.fot kjølede lasterom

    «Occan Queen» ble torsdag overlevert rederiet, og senere kom-
    mer den vakre fruktbåten til å ferdes under sydlige himmel-
    strøk. — Og mennesker i fremmede byer med navn som smaker av
    sol : Bahia, Habana, Jamaica, vil skygge for øynene og beundre den
    hvitmalte båten med de elegante, myke linjene og den lave strøm-
    linjeformede skorsteinen. «Ocean Queen» er virkelig en pryd for vår
    flåte og at skipet har former og utstyr verdig en havets dronning
    kan man overbevise seg om ved et besøk ombord. Det tekniske ut-
    styr : navigasjonsmateriell, sikrings- og kontrollinstrumenter, ma-
    skiner og kjøleanlegg er tipp vopp moderne og innredning av sa-
    longer, lugarer og korridorer er utført med smak og en sikker sans
    for vakre detaljer.

    NOEN FÅ TALL

    «Ocean Queen» er bygget for skipsreder Jacob R. Christensen, Bygget i høyeste klasse i Norske Veritas. Skipet er på cm::3000 brut-
    totonn og kan laste 1700 tonn frukt. Lengden mellem pp. er 330 fot, bredden 49 fot og dybden I riss 20 fot og 61/2 tommer. Maskinen utvik-
    ler 3625 b.hk. og gjør 145 omdreininger pr. minutt, Under fartsprøven onsdag kom båten opp i hele 17,4 knep. Propelleren er 4 m. i dia-
    meter og veier 5,3 tonn. Ankerspillet er elektrisk.

    Skipet har 2 bunntanker for ballast, 4 dieseloljetanker, 1 tank: for ferskvann, «after peak» og «forepeak» som kan ha ballast samt en
    liten tank, «stern tank», som kan brukes som ferskvannstank.

    De 8 winchene er elektriske og skipet er utstyrt med 4 bommer for 3-tonns løft og 4 for 5 tonns. En av de 4 livbåtene er motorbåt.

    Lasterom og dekk er isolert med 1 fot kork.

    Skipet har ikke radar, men ellers alt moderne mnavigasjonsmateriell: radio, peileapparat, ekkolodd og gyrokompass.

    PÅ KOMMANDOBROEN
    finner vi foruten styrehus og bestikklugar også radiorom, tclegrafistens og losens lugarer.

    I styrehuset er oppstilt en såkalt «smoke-detektor». Fra dette apparat går ledninger til 13 av skipets
    viktigste rom. En pumpe sørger for å trekke en luftstrøm ut av disse rommene og når luften passerer
    «smoke-detektor»ens «øyne» kan man kontrollere den. I tilfelle man oppdager røyk i et av rammene kan
    man fra kommandobroen fylle rommet med kullsyre og således kvele brannen I fødselen.

    PÅ PROMENADEDEKKET
    ligger passasjerenes røkesalong. Salongen er tegnet, av arkitekt Roåld Amundsen, Bergen, som også
    har teghøet» spisesalen, kapteinens lugar, frederens higar samt den store Hallen og verandaen. Røkesa-
    longen har belysning dels fra skjulté lysstoffrør i taket, dels fra lampetter. Veggene er kledt i mahogny.
    Salongen er møblert med 2 store sofaer, 10 stoler, skrivebord, 2 salongbord, et kortbord og radiogrammo-
    fon. Bak sandblåste glassdører innlagt med motiver fra sjømannslivet skjuler seg et prektig barskap.

    Fra røkesalongen fører dører ut til verandaen og iil den elegante hallen. På promenadedekket ligger
    også kapteinens lugar med oppholdsrom og soverom.

    På A-DEKKET
    ligger rederens lugar som vil bli brukt til passasjerlugar ‘når rederen ikke er med. På samiis dekk ligger
    samtlige passasjerlugarer, offisers-lugarer, stuertens lugar, salongpikenes lugar, kontorer for stuert og
    1. styrmann, bagasjerom, —spisesalong og pantry. Til samtlige lugarer hører bad eller dusj. På dørk i bad,
    toilettrom og WC er lagt røde og hvite fliser i cement. «Ocean Queen» har plass for 12 passasjerer fordelt
    på 5, 2-mannslugarer og 2, 1-manns-lugarer. Passasjerlugarene. er holdt i bronsefarvet bjerk og inneholder
    køye, klesskap, komode, hylle, bord og stol.

    Rederens lugar og 1. Styrmanns lugar og kontor er holdt i naturfarvet mahogny, de øvrige offisersbekvemmeligheter i lys ek eller alm.

    Pantry er kledt i teak og utstyrt med oppvaskkummer, kjøleskap, hyller og skap. På dørken er lagt hvite, glatte fliser i cement.
    Den rommelige å lyse spisesalen har plass til 14 gjester. I salongen henger et dekorativt keramikk-relieff laget av Ståle Kylling-
    stad. 5 Mannskapslugarene som ligger akter i hus over shelterdekket er dels 14 manns og dels 2-mannslugarer. I alle lugarer, salonger
    og øvrige rom er installert elektriske vifter. All ventilasjon og oppvarmning skjer elektrisk.

    På dekket ligger sykelugar med 3 køyeplasser.
    Ved fjerntermometre og. termografanlegg kontrolleres temperaturen i alle rom.

    KJØLEANLEGGET
    som er levert av L. Sterne & Co, Ltd. Glasgow ved verkstedets norske agent Dirik Halvorsen, Oslo, avkjøler skipets lasterom på ca. 180.000
    kubifot. 3 elektriske ‘kjølekompressorer leverer kraften. Anlegget kan holde en temperatur på omkring 0.for fruktlast og 12 grader
    for diverse fryselast.

    BESETNING
    Skipet føres av kaptein Kåre Sørensen med Sandrup Larsen som
    førstestyrmann. 2. styrniann Othelius Olsen, 3. styrmann Leif Kristoffersen, telegrafist Sigvald Koldal,
    stuert Sverre Ohrvik, maskinsjef Agnar H. Mikkelsen, 2. maskinist Johan Olav Monsen, 3. mask. Alf
    Jensen, 4. mask. Oiaf Andersen, Elektriker Rolf Gustavsen,og frysemaskinmann Olav Sylte.
    Skipet får 38 manns besetning.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

code

The maximum upload file size: 200 MB. You can upload: image, audio, video, document, archive. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.