Natten gir ingen redning

Etter forgjeves forsøk på å seile klar kysten måtte barken Ho-
mewoods fører, kaptein Torgrim Hansen fra Arendal, den 18.
mars 1903 selv landsette sitt skip i håp om å redde besetning-
ens liv. En av dem som befant seg ombord og opplevde de
nervepirrende timer og minutter mens skipet seilte seg inn
gjennom brenningene, fortalte ved hjemkomsten til Arendal
om sine opplevelser til Vestlandske Tidende.
Hans navn er ikke kjent. Hans fortelling er en Sjømanns
enkle ord, men i all sin besindige nøkternhet likevel mer ta-
lende enn enhver form for dramatisering:
Vi seilte fra Fredrikstad tirsdag den 17. mars klokken åtte
om morgenen med trelast for Cape Town. Været var moderat
med sør-sørøstlig vind. Det styrtes bidevind. Om etter-
middagen økte vinden sterkt, så seilene etter hvert måtte bes-
lås, og klokken ti om kvelden lå vi for stumpene. Klokken el-
leve vendtes østover, og onsdag morgen atter sørvest hen. Om
dagen var det regntykke med orkanaktig storm og svær Sjø.
Ved totiden om ettermiddagen letnet det noe, og vr så
brekninger i le og kunne skimte land ca. en halv mil borte. Vl
forsøkte å sette fokken, men den blåste straks i filler.
Strømmen satte nå sterkt på land. Da vi således ikke kunne
gjøre oss noe håp om å komme ut, foreslo kapteinen, som hele
tiden hadde vist stor ro og dyktighet, at vi skulle sette barken
på land mens det ennå var dagslys. En redning om natten
måtte anses for å være umulig.
Samtlige av besetningen var enig i dette, og vi holdt nå av
for å finne en gunstig plass til landsetningen. Vi styrte med
stort hell inn mellom skjær og brenning. Ca. fem-seks
skipslengder fra land hugg skipet i bunnen, men gled over og
støtte endelig mot Jærnestangen, hvor det la seg med siden
mot sjøen og krenget inn mot land.
Stor- og mesanriggen ble kappet, idet vi håpet å kunne
komme oss inn på disse, men det viste seg å være helt umulig.
Forriggen lå en stund og dirret, men straks etter gikk også den
overbord.
Omtrent samtidig brakk baugen på skipet og gikk ned. Vi
hadde ti nye prammer ombord; vi festet en line til en av dem
og lot den gå over rekken i håp om at den ville drive inn og
sette seg fast, slik at vi kunne få forbindelse med land. Men
prammen ble fullstendig knust mot skjærene, og likedan gikk
det med den neste som ble satt ut.
Under det tredje forsøk gikk kapteinen og Emil Olsen fra
Alve på Tromøy ombord i prammen, utstyrt med line og liv-
belter, samtidig som det også var festet et tau til båten. Men
også denne prammen gikk øyeblikkelig rundt, og begge de to
ombordværende kom under den.
Vi fikk halt kapteinen ombord, men linen som Olsen hadde”
rundt livet brakk, og han ble slått fram og tilbake mot skjære-
ne inntil han endelig drev så langt opp under Skipssiden at han
kunne fiskes opp med en båtshake. Han var sterkt forslått, og
kapteinen, som selv var medtatt, tok seg av ham for å forsøke
å bringe ham til hektene igjen.
På dette tidspunkt så vi to mann som kom løpende inne på
land, men vi var klar over at slik situasjonen lå an, ville de
vanskelig kunne yte oss noen hjelp.
Som et nytt forsøk på å etablere forbindelse, festet vi en line,
til en planke som ble kastet ut, og etter en stund skylte sjøen
planken så langt inn at folkene på land fikk fatt på linen. Men
før den kunne bli til noen hjelp, brakk Homewood forenfor
akterdekket, og akterskipet kantet nå så langt inn at vi kunne
hoppe i land på fjellet.
Mens dette sto på, revnet det midtre del av vraket langskips,
og kapteinen, som hadde tatt hånd om Emil Olsen, ble atskilt
fra oss øvrige. Han forsøkte å bringe Olsen med seg akterover,
men under et veldig brott brøt dekket sammen under dem, og
begge falt i sjøen. Kapteinen ble skylt inn til fjellet og der fis-
ket opp – men Olsen forsvant blant vrakstumpene.
[alt var vi 15 mann som kom fra det med livet i behold. Vår
omkomne skipskamerat fant vi inne i en liten bukt om freda-
gen, like før taubåten Alexander kom fra Risør for å hente
hjem mannskapet.»

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    *

    code

    The maximum upload file size: 200 MB. You can upload: image, audio, video, document, archive. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded. Drop file here

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.