Peter Anton Grøn (1833-1903) kom fra en sjømanns- og rederfamilie. Han ble i 1860 skipsfører på briggen AUGUSTA. Grøn eide og drev en rekke seilskuter. En stor del av Grøn-flåten gikk i fruktfart på Messina, mens flere av de øvrige gikk i langfart på Vestindia, Mexico og Brasil. P. A. Grøn var også medeier i skuter sammen med broren Albert Grøn og svogeren Christen Christensen.
I 1897 ble hans adoptivsønn Karsten Grøn opptatt i rederiet. Det var han som fikk rederiet til å endre fokus fra seil til damp. DS THERESE, DS TELEFON, DS TELEGRAF, DS TANKE, DS TURBIN og DS TROLD ble disponert av rederiet i denne perioden. Etter P. A. Grøns død ble rederiets virksomheter utvidet ytterligere. I 1914, like for utbruddet av den første verdenskrig disponerte
Karsten Grøn en flåte på åtte større dampskip, bl.a den, etter datidens målestokk, enorme DS SANDEFJORD på 11. 000 tonn dødvekt. De fleste av rederiets skip var bygd for malmtrafikk. I 1915 solgte Grøn flåten til A. D. Christensen & Markus Stenseth, som solgte de fleste skipene videre til skipsreder Wrangell i Haugesund. P. A. Grønn var ordfører i Sandefjord i flere perioder og i to perioder varamann til Stortinget.
Kontorbygningen til rederiet. Foto via: Anders Christensen
I rederiet i fra | Navn | Type | Tonn | Byggested | Byggeår |
1884-1893 | Anna | Bark | 290 | St. Johns N.B | 1857 |
1884-1887 | Unita | SS | 248 | Sandefjord | 1872 |
1884-1889 | Freidig | D.S | 242 | Sandefjord | 1874 |
1884-1890 | Heimdal | D.S | 140 | Sandefjord | 1871 |
1884-1901 | Forsete | SK | 169 | Sandefjord | 1875 |
1884-1887 | Seagull | SB | 221 | Quebeck | 1866 |
1885-1898 | Norrøna | SB | 294 | Sandefjord | 1883 |
1887-1901 | Ocean | SB | 213 | Sandefjord | 1875 |
1888-1894 | Viktoria | Brigg | 244 | Sandefjord | 1881 |
1888-1889 | Granen | Bark | 283 | Sandefjord | 1873 |
1888-1900 | Nornen | Brigg | 208 | Sandefjord | 1870 |
1889-1895 | J. Williams | SK | 330 | Adv. Harbour N.S | 1871 |
1889-1901 | Regulator | SB | 212 | Sandefjord | 1882 |
1889-1901 | Telefon | SB | 330 | Sandefjord | 1878 |
1889-1911 | Therese | D.S | Graham, Osbourne & Co, Sunderland | 1889 | |
1890-1901 | Peterel | Brigg | 261 | Tønsberg | 1877 |
1891-1901 | Helios | SS | 282 | Tvedestrand | 1879 |
1902-1903 | Sneppe | D.S | Wood, Skinner & Co.Ltd., Sunderland | ||
1902-1905 | Turbin | D.S | 1902 | ||
1903-1916 | Telegraf | D.S | Lindstels Verft, Risør, Norge | 1900 | |
1905-1907 | Augusta | D.S | William Dobson & Co | 1905 | |
1906-1915 | Unita | D.S | Newcastle | 1906 | |
1907-1911 | Ellen | D.S | Middlesborough | 1907 | |
1907-1915 | Felix | D.S | Newcastle | 1907 | |
1908-1916 | Ocean | D.S | Newcastle | 1908 | |
1908-1915 | Wacousta | D.S | Dunbarton | 1908 | |
1911-1915 | Sandefjord | D.S | W.G.Armstrong, Whitworth & Co. Ltd., Newcastle | 1911 | |
1912-1915 | Ranvik | D.S | W.G.Armstrong, Whitworth & Co. Ltd., Newcastle |