1854anneboe-800×600

Skipsredere i Andebu.
Så må vi gjøre et langt steg framover i tiden før vi kommer til det punkt da Andebubygden for alvor kommer med i kampen om inntektene som ferdselen på havet skapte. Det var vel kanskje navigasjonsaktens opphevelse i 1849 som utløste bedre tider både for skipsfart og for skogbruket i Norge. Vi vet at omkring 1850 tok skipsfarten et oppsving, og skipsbyggingen nådde en uanet høyde i årene 1860—80. Det ble satt igang skipsverver i hver en vik i Vestfold og andre steder i Norge. Skipsfarten på England ble fri, og trelastutskipningen kunne foregå med norske skuter igjen.
Skogen hadde grodd til igjen etter at flesteparten av jernverkene ble nedlagt, og man ikke lenger trengte trekullene til smelting av malm og rujern. I stedet kunne man konsentrere seg om levering av trevirke til skipsbygging og til utførsel for bygging av kaier og brygger i land som hadde fått ødelagt dem i langvarige kriger før og etter 1800. Intet under var det at det skogrike Andebu også kom med etter hvert. — Treskutebyggingen fortsatte utover til omkr. 1880—90 årene. Da begynte jernskutebyggingen, og treskutebyggingen dabbet av etter hvert, for helt å ta slutt rundt 1890.
De første seilskuter som, ihvertfall det jeg kjenner til, ble eid av Andebu-folk, var to brigger: «Scandinavien» og «Anneboe». Eierne var Lars Hansen Trolldalen og Christen Abrahamsen Aadne. Eierne tapte bare penger på «Scandinavien» og solgte den snart, har deres sønnesønner Olaf Trolldalen og Kolbjørn Aadne fortalt meg. Men det tok ikke lang tid før eierne fikk seg en ny skute. Denne oppgis å være bygd 1854 i Sandar (se Seilskip i «Sandar og Sandefjord» av H. Hansen og J. Knap). Rederne hadde tap også på denne, fortalte Olaf og Kolbjørn, men så lot Christen Abrahamsen sine to sønner Anders og Samuel ta navigasjonseksamen, og med Anders som skipper og Samuel som 2. styrmann ombord ble det snart bedre, og «Anneboe», som var en brigg på 106 k.l., ca. 200 tonn, tjente penger.
Kilde: Andebus tilknytning til sjøen
Av Johan Liverød.

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    *

    code

    The maximum upload file size: 20 MB. You can upload: image. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded.

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.