Sandefjord — Tjømøs Dampskibsselskab

Sandefjord — Tjømøs Dampskibsselskab
10. august 1908 — 25. november 1915

Hans Bogen skriver i sin bok om Lars Chris-
tensen:

I årene 1908 til 1912 var Lars Christensen reder for dette selskap som ble stiftet 10. august 1908, og
som skulle drive frakt- og passasjerfart med D/S «Varden». Skipet var oppkalt etter den vakre 385
fot høye Kamfjord-Varden. Selskapets styre bestod av Lars Christensen, disponent, grosserer
Thor Dahl, kjøpmann Guttorm Gran, direktør Ole Wegger, alle Sandefjordsfolk, og skipsreder Gjert
Hansen Torgersen, Tjøme. Lars Christensen trådte ,ut av styret 6. juli 1911, og i hans sted ble valgt
gårdbruker, skipsinspektør Th. Halvorsen, Vindal. Ved Guttorm Grans død 29. mars 1912 ble urma-
ker Endre Lind medlem av styret.

D/S «Varden» ex «Østkysten» ble kjøpt fra Sverige for 85.000 kroner. Det var bygd ved Eriksberg
mek. Verksted i Gøteborg i 1898 og var på 283 b.r.t. Maskinen var på ca. 230 hk. «Varden» hadde
plass til 265 passasjerer og 140 tonn fraktgods. På første plass var det foruten en større salong ne-
denunder, en lys, komfortabel spisesal på dekk,damelugar og røkelugar med oppgang fra salongen.
Skipet hadde fem enkeltmannslugarer med soveplass til to personer og tre lugarer med sove-
plass til tre personer på første klasse.

Det gikk fra Sandefjord hver mandag og torsdag kl. 14 og kom til Kristiania kl. 21.30. Fra Kri-
stiania gikk det hver onsdag og lørdag kl. 7.30 med ankomst til Sandefjord kl. 15. Passasjerene
kunne altså bo ombord når skipet lå i Kristiania tirsdag og fredag og returnere med båten neste
morgen. Billettprisen Sandefjord — Kristiania var kr. 3,50 på første og 2,50 på annen klasse. En så
praktisk, billig og hyggelig forbindelse med hovedstaden har Sandefjord aldri senere hatt.

«Varden» var et vakkert skip og vakte berettiget oppsikt da det den 8. august 1908 kl. 15.30 opp-
pusset og hvitmalt for første gang la til ved utstikker 2 (varehallbryggen) i Sandefjord. Lars
Christensen hadde selv vært i Malmø for å hente det hjem. Den 12. august gjorde det sin første tur:
Sandefjord — Vasser — Havna — Ormelet — Vrengen — Horten — Drøbak — Kristiania. Det
gjorde 114 knop.

Anders Christiansen, sønnesønn av skipper og reder Anders Christiansen Goen, som var flyttet
til Sandefjord fra Tjøme i 1813, var kaptein. Det ble fortalt om ham at han kunne ta seg fram i den
tjukkeste tåka på turen Sandefjord — Kristiania. Han behøvde bare å ta klokken opp av vestiom-
men, det var før armbåndsurenes tid, og se på den for å bestemme skipets posisjon. Han gikk da også
under navnet «tåkekongen» — et hedersnavn. I et intervju med Sandefjords Blad sa han at: «Varden
var en utmerket sjøbåt som gikk sin rute når andre båter ikke turde gå ut».

Fra 11. juni 1912 til selskapet ble oppløst

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    *

    code

    The maximum upload file size: 200 MB. You can upload: image, audio, video, document, archive. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded.

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.