Scandi Line A/S

 

 

 

 

1986 Bohus I
1987 Bohus II
1992 Sandefjord      Se filmen i fra maskinrommene 

 

30. juni 1960 la det flaggsmykkede dampskipet «Bohuslän» ut fra kai
i Sandefjord med kurs for Strømstad.

Jan Eric Møller

Jubileum.
Om bord i den lille båten befant det seg blant andre en rekke prominente personer fra byens handelsstand og Sandefjord kommune.
Blant dem var havnefoged Alf Holthe, restauratør Reidar Thilert og disponent Odd Willy Nygaard.
I Sandefjords Blads referat fra åpningsturen, som var skrevet av Asbjørn Fjeld Andersen – den gang kjent som signaturen
Sammivel – sto det blant annet: «Båten var fulltegnet. Turen var en utpreget forsøksrute. Køen foran utsalgskioskens ene luke var
lang under hele turen. De erfaringer man høstet, vil formodentlig komme senere ruter til gode. Passasjerene var innstilt på å hygge seg,
og tross mange små og litt større ulemper, kom sandefjordingene tilbake i det aller beste humør».
«Bohuslän» gikk seks turer i uken da den kom inn i ruten.

Rivende utvikling
Lite ante nok de som var med på den første turen mellom Sandefjord og Strømstad at det etter hvert skulle bli over en million fergepassasjerer
årlig som skulle reise over ytre del av Oslofjorden. For i 1998 kom passasjertallet for første gang over en million med Color Scandi Lines båter.
Og lite ante de vel også om at den tiende fergen i rekken av båter som skulle trafikkere strekningen, ville ha en kapasitet på 1.750 passasjerer
og 370 biler, slik tilfellet med «Color Viking» vil være når den settes inn i ruten fra 1. juni.
Ulf Hjardar, som er bosatt på Kråkerøy i Østfold, er blant dem som er svært opptatt av fergeforbindelsene mellom Sandefjord og Strømstad.
Han har laget en historisk oversikt, som han gjerne vil dele med Sandefjords Blads lesere. Hjardar skriver at ruten mellom Sandefjord og
Strømstad etter hvert skulle bli fjordens mest livskraftige. Han minner om at «Bohuslän» innledet ruten, før «Spervik 1» kom inn på ruten i
årene fra 1964 til 1968.
I 1964 og 1965 var det fergetrafikk mellom Sandefjord og Gøteborg, med henholdsvis «Bremerhaven» og «Wappen von Hamburg». På 70-tallet
var det også en rute mellom Sandefjord og Hundested i Danmark med fergen «Gelting Nord».

Utholdende forsøk
– «Spervik 1» står for det mest utholdende forsøket på å skaffe byen en varig forbindelse med Strømstad. Rederen, A. C. Olsen,
gjorde mange og iherdige forsøk, men det gikk ikke. Da det ikke ble tillatt å selge parefymevarer taxfritt fra 1. januar 1969,
ble ruten nedlagt, sier Hjardar.
I 1984 satset Jan Johansen på ruten. Han anskaffet «Bohus» i 1986, som ble avløst av «Bohus II» i 1988, etter at myndighetene
hadde sagt ja til taxfritt salg om bord året før.
– Jan E. Johansen mente at en fergerute mellom Sandefjord og Strømstad hadde en fremtid. I et par intervjuer etterlot han ingen tvil
om hvor klarsynt og realistisk han var med hensyn til fergedrift over Oslofjorden. Samtidig etterlot han ingen tvil om at hardt arbeide
lå bak suksessen, sier Hjardar.
I 1990 solgte Johansen sitt rederi til Vard AS. Fire år senere kom Scandi Line inn i bildet som eier, og i 1995/96 ble Nils Olav Sunde
dominerende eier i Color Scandi Line som står for den suksessrike fergedriften.

Båtene
Fra starten i 1960 har ni forskjellige ferger trafikkert strekningen. Årstallet angår når båtene ble satt inn i ruten.
1960: Bohuslän»
1964: «Spervik 1»
1969: «Roslagen»
1970: «Holiday Princess»
1979: «Marieholm»
1986: «Bohus»
1988: «Bohus II»
1992: «Sandefjord»
1994: «Bohus»

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    *

    code

    The maximum upload file size: 20 MB. You can upload: image. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded.

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.