Ung mann har ordet.

Motormann Roar Sjøvold ( Mosvold rederi ) er en fremadstrebende ung mann som helt fra grunnskoletiden har vist at det bor en god del tæl og driv i ham Nå skal han snart i Kongens klær og i mellomtiden har han brukt tiden på maskinaspiranten til å få manglende verkstedtid. Tiltakslyst har det aldri vært mangel på der i gården.

Og du har valgt sjøen som yrke – hvorfor?

– Hadde lyst på det helt fra guttedagene. Det er et fritt liv, man tjener bra. Kameratskapet er godt. og forholdene slik jeg
har opplevd det er fine både overfor offiserene og blandt oss andre. Kverulanter finner en jo. men rart skulle det være,
et lite samfunn som et skip er. Som oftest er det de små ting det blir «kikket» på.

– Sikkerhet, arbeidstider og velferd har vært sentrale spørsmål den senere tid. Du kommer nå fra Stratheam -velkjent skute etter TV-programmet i september. Kommentarer?

– TV-programmet så jeg ikke, men husker vi ble filmet da vi gikk i land for å sparke fotball. Likeledes ble fotball-kampen filmet. Dette positive innslaget kom jo ikke med etter hva jeg har hørt. Når det Roar Sjøvold uttaler seg om sikkerhetstiltak, velferdsarbeid og andre ting.
Gjelder sikkerheten har jeg bare tre skip å referere til, men jeg har alltid fått en grundig og realistisk innføring i brann og annet sikkerhetsutstyr. Livbåtøvelsene er virkelige nok. Et poeng er det at den enkelte også viser interesse for sikkerhet – en må gjøre noe sjøl for å sette seg inn i det hele. En ting må være klart, en reiser jo ut for å tjene penger. Enkelte ganger kan det være hardt, særlig under land med bytting av vakter for å få noe lenger fritid, men dette er jo ting vi selv ønsker.

Velferden om bord

kommer helt an på interessen. Det kommer ikke av seg selv. En eller annen må sette igang.
Ikke alle har den driven i seg å være primus motor. Skal velferdsarbeidet økes må det hvertfall ikke bli slik at en får følelse
av å «velferde seg ihjel» Når det gjelder velferdsarbeidet i land, så hvorfor ikke fordele stasjonene mellom sjømanns-
misjonen og «velferden- og dermed få bredere dekning?

– Fra førstereis til motormann. Ditt inntrykk av å tilegne seg kunnskap og erfaring i jobben?

– Jeg har alltid fått svar når jeg spør. Det kan kanskje gjøres mer overfor førstereisguttene slik at hensikten med
jobben og arbeidet blir mer forståelig. Mange er blitt forespeilet en helt annen tilværelse enn hva en «facer- når de
kommer ombord. Det bør bli mer realisme i informasjonene om yrket.

Du har seilt på tre av rederiets skip. Hva vil du sette fingeren på?

– Savner bedre standard på lugarer og oppholdsrom. Selv om mange ikke seiler mer enn 4 til 6 måneder om ganger
skal man jo i fritiden -føle seg hjemme». Nå som det er færre folk, hvorfor ikke gjøre lugarene større og triveligere, f.eks.
slå ut en del skott og ikke minst lydisolere, gjøre messer og oppholdsrom hyggeligere?
Folkene ombord kan sikkert gjøre en del selv – om de får lov.

– Vi sparker denne ballen over til saksbehandlerne i teknisk avdeling.

Du Sjøvold, kort om krim og narko ute?

– På de tre skipene jeg har vært har kriminalitet over hodet ikke forekommet. Jeg har heller ikke opplevd at folk har vært
avhengig av narkotiske stoffer. Tror forresten ikke sjølivet gir mer grunnlag for alkoholisme
eller narkomani enn på arbeidsplasser i land.

– Skal vi hente opplysninger om den enkelte før ansettelse?

– Jeg aksepterer at opplysninger fåes om folkene som kommer ut, ikke minst av hensyn til sikkerheten ombord, trivselen og forholdet forøvrig, sier «friskusen» Sjøvold.

Sjøvold fikk se sitt kort

på mannskapskontoret, og bemerket at det ikke stod mer der
enn han selv til en viss grad var klar over.

– Fra det ene til det andre, ditt syn på U-hjelp. Som kjent har sjøens folk ofte hatt sine meget bestemte meniger om dette?

– Synes det hele virker nokså tilfeldig. Det er galt å gi hjelp tl et land som ligger i krig eller bruker penger på krig. Burde heller satse mer på misjonsarbeidet. m.a.o. satse penger i opplæring. eller hjelp til selvhjelp. Har inntrykk av at det er litt for mange dødfødte prosjekter som blir belastet skattebetalene.

– Så er det en ting jeg gjerne vil si, la oss slippe disse —statistikkjegerne som kommer ombord for å utspørre oss seilende om alt mellom himmel og jord. La oss være i fred for slikt forskningsarbeide sier han.

Vi ønsker Sjøvold lykke til videre. Han har tenkt å utnytte læretilbudene i Marinen samt
få tilstrekkelig fartstid til 2. kl. maskinistsertifikat.

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    *

    code

    The maximum upload file size: 200 MB. You can upload: image, audio, video, document, archive. Links to YouTube, Facebook, Twitter and other services inserted in the comment text will be automatically embedded.

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.